Wednesday, November 10, 2010

Tetap dan berpencen..

Salam..

Ada 5 hari lagi hari bersekolah.. untuk tahun 2010.. dan macam biasa hujung-hujung tahun ni adalah peak period untuk cikgu-cikgu, especially yang memegang title guru kelas.

Aku boleh ber hip hip hooray lah kot kali ni sebab setengah tahun hari tu dah DILUCUTKAN jawatan dari jadi guru kelas tahun 4. Biasalah, orang degil dan suka melawan macam aku kena lucut jawatan, hehehe.

OK, tipu. Title guru kelas tu bertukar sebab dorang(admin) baru merasakan ketidakwajarannya, aku yang cuma masuk kelas tahun 4 dua waktu seminggu (sejam seminggu OK??) untuk menguruskan kelas. Memang pun.. dan lepas 6 bulan baru sedar ek? hoh. Whatever.

Best sebenarnya tak pegang kelas ni. Tak yah pagi-pagi membilang kepala untuk catat dalam buku kedatangan. Yang paling seronok va va va ialah waktu tengah dan hujung tahun, sebab lepas periksaan. Preparation untuk hari terbuka merangkap hari menyain laporan periksa pelajar memang la banyak. Lepas tu nak kena latih budak-budak untuk persembahan majlis anugerah kecemerlangan lagi... Serius penat.

Tapi, tengok-tengok kali ni aku tak pegang kelas pun masih lagi kena uruskan persembahan.. Ini kot, namaya jawatan tetap dan berpencen.. On top of that, aku telah di'chop' oleh cikgu kelas TAHUN 1 untuk jadi guru pengiring.. TAHUN 1 ok!!! huhuhuhu.

Sebut je tahun 1 mesti orang bayangkan budak-budak yang comel-comel lagi cute miutt hehehe.. Memang la comel. Tapi nak melatih dorang memang memerlukan kesabaran yang tinggi dan toleransi yang tak berbelah bagi.

Aku dengan guru kelas tahun 1 pakat-pakat nak dorang buat action songs aje. Nyanyi sambil buat pergerakan. Sudahnya aku sendiri yang berpeluh-peluh bila masuk kelas dorang.. Take 5 tu bukan untuk budak berehat sebenarnya, tapi untuk cikgunya yang mudah pancit ni ha.. Dorang masa take 5 pun tak reti diam.. Tersangatlah energetic to the max!


The restless 7yearsoldkiddos

P/S - Nak tergelak dengar pengawas2 tahun 6 pun surrender nak jaga kelas tahun 1 waktu guru-guru bermesyuarat. Baru kau tahu macam mana rasanya bercakap tapi takde sapa yang mengendahkan ye.. faham la skarang konsep 'tak makan saman'... muahahahaha..

4 comments:

  1. hehe...suwit pulak dengar cite ko ni...berkobar2 lak rasa nak tukar kerjaya jadi cikgu..errr

    didi, ko kena makan gula-gula banyak2..tuk kekal energetik mcm diaorang jugak..hehe

    ReplyDelete
  2. Fida, gambatte ne~~~ lagipun ko pernah bergelar cikgu jugak apa.. satu ketika dahulu, kan.. =)insyaAllah Fida chan,,

    hehe aku kalau masuk kelas tahun 1 WAJIB bawak botol air aku ye.. kalau tertinggal kat bilik guru aku siap mintak tolong budak g amik kan.. sesi jerit menjerit membuatkan haus dgn cepat, huhuhu..

    ReplyDelete
  3. darjah satu mesti ada kes yg berak dlm seluar tak?

    ReplyDelete
  4. Adeeb: Ada!!! tapi budak tu dah pindah.. huuuu tetiba je bau 1 kelas.. ada 1 lg kes kencing-lam-suar or kekadang basuh kencing x bersih. pun semerbak gak. sib baik kelas pra sek kat sebelah selalu ada seluar spare..huhuhuh

    ReplyDelete