Friday, February 05, 2010

Tak suka bukak tingkap?

Salam..

Dalam kawasan kejiranan aku yang ada 4 buah rumah ni, rumah sewa aku ni dikenali dengan rumah-yang-tingkapnya-asyik-bertutup. hehe

Aku pernah dengar dari mulut jiran merangkap rakan sekerja aku yang mempersoalkan kewujudan aku di rumah.

Ada kat rumah ke tidak?
Tingkap bertutup rapat.
Bunyi tv pun tak dengar.
Gelap pun gelap. Lampu tak bukak.

Baiklah. Mula-mula sekali persoalan, kenapa aku tak suka bukak tingkap?
Hehe, sapa kata? Aku bukak apa. Tingkap bilik aku. Sebab mengadap kebun.
Selain dari tingkap bilik, memang aku tak gemar nak bukak tingkap-tingkap lain. Sebab jiran-jiran aku agak rajin berjalan-jalan di sekeliling rumah. Rumah yang aku bayar sewa tiap-tiap bulan ni pun termasuk dalam territori dorang jugak. Tak terkecuali. Tak kisah la. Halaman orang kan. Aku cuma menumpang...

Bayangkan kalau kau tengah baring-baring tengok tv kat ruang tamu, tiba-tiba toleh belakang nampak ada orang lalu-lalu kat tepi tingkap. (Rumah ni tak besar mana. Dari tingkap dapur, boleh nampak dengan jelas ruang tamu.. Dah tu aku memang saja susun sofa dekat-dekat dengan dapur, jadi senang aku nak ke depan ke belakang tengok tv) Memanglah bukan mengintai, tapi lalu-lalu tu memandang juga kan? Aku dalam rumah harussslah free hair.

Bukan lah aku boleh pastikan, OK, yang lalu kat tingkap tepi dapur tu semuanya adalah perempuan.

Kadang-kadang tengah-tengah aku dalam keadaan baru keluar bilik air nak masuk bilik tetiba ada orang lalu tepi tingkap yang jelas terbuka. Keadaan baru keluar toilet, boleh bayangkan? (Bayangkan sikit-sikit je, jangan lebih-lebih. Takkan bertelekung bagai,,, lepas mandi, kan?)
Kan ke menyusahkan aku tu.

Tv senyap tak berbunyi?
Senang je. Aku tidur, tak pun on9. Dengan headphone menutup telinga. Dah tu kenapa nak bukak tv lagi. (Walaupun kadang-kadang aku buat jugak. Tapi bila kesedaran mengenangkan bil eletrik yang mungkin mencanak-canak, maka cepat-cepat la aku off tv kalau takde rasa nak tengok)

Gelap tak buka lampu?
Tak kan la tak buka. Tak kan sorang-sorang nak duduk dalam gelap. Terbuka lambat sikittt aje. Maybe sebab aku terlajak tidur.. (buruk perangai tidur lewat-lewat petang)

Aku nak buka tingkap tengok situasi juga huhu. Walau macam mana pun, aku bersyukur juga dapat jiran-jiran yang prihatin begini.. =)

Sekian.

No comments:

Post a Comment