Friday, November 25, 2011

Besar dah korang ye,,

Entri lama aku, Tahun 2010.
Back then it was the 1st time for me teaching Year 1.

Hey, berdebar ok nak ajar year 1 pertama kali.
Zaman cikgu praktikum, kami memang takkan diberi mengajar Year 1 & Year 6.
Rasanya semua pun boleh paham kot alasannya:

Year 1 - Tahun kritikal. 
Budak baru nak menyesuaikan diri dengan sekolah. Walaupun mostly dah ada pengalaman di tadika/pra-sekolah tapi tetap tak sama dengan pengalaman belajar dalam sesi P&P biasa (P&P=Pengajaran dan Pembelajaran). Oh ye, aku sangat setuju. Kesian ok kalau cikgu baru posting terus kena ngajar Year 1. Kalau cikgu tu boleh carry on, takpe la,.. syabas. Tapi serius, its not an easy task. You need the skill & some knowledge n how to tackle the small kids.
Aku sendiri lepas setahun mengajar baru diberi arahan mengajar Year 1.
Aku rasa? Seronok tapi penat.

Year 6 -  Tahun kritikal gak.. nak amik peperiksaan awam.
Tapi dalam certain case ko takde pilihan. Macam aku la, huhu. Mendaftar je kat sekolah terus pentabir sekolah kasi selepukkk nahhh ajar la kelas tahun 6 ni. Jadik la ketua panitia. huhuhu meratapi ok. Tapi takpe lah I did it. Perit memang perit weyh. Dengan keadaan ko yang zero knowledge pasal mengajar secara praktikal. Ye, dah dapat latihan kat maktab selama SETAHUN, pengalaman mengajar selama 3 bulan, tapi mana lah nak sama si kucing belang kan huhhuhu. Sampai sekolah, ko kena belajar sendiri format UPSR bagai..(ingat kat maktab ada ajar semua ni? huhuh no-no-no)

Erk..kalau dok cerita lagi pasal ni kang dah off topic pulak.

Baiklah, motif entri ni cuma nak highlight, bebudak yg aku pernah ajar masa Tahun 1 2010, masih lagi aku ajar di Tahun 2 2011, tahun depan dah nak masuk Tahun 3 ye. Cepat je masa berlalu...
Depan Taman Pra Sekolah.Masa ni tgh le tour sebab nak kira kelopak bunga-bungaan 

Budak² ni pun dah makin besar. (means aku pun makin tua, huhu)
Dah tak mengaruk sangat macam Tahun 1 dulu. Yang aku pernah gelar Department of Nuisance & Restless Kiddos.
Sekarang pun menggelicai lagi dalam kelas. Tapi tak de la se dasyat dulu.

Okay, tahun depan kita jumpa lagi ye kanak-kanak, tapi bukan dalam kelas BI lagi. Kali ni,











lalalalalalalalalalalaaaaaa~~~~~~


Mari menyanyi bersama cikgu Didi (poyo)

hohho
beralih arah ke dunia muzik pula lepas ni ye.
ehemm..

No comments:

Post a Comment