Friday, December 06, 2013

Catatan Perjalanan Ke Korea Hari Keempat (Seoul Olympic Park)

Assalamualaikum..

Lepas kami tengok-tengok Sungai Cheonggye, perjalanan diteruskan ke Stadium Olimpik.
Sebenarnya pada asal nya, tak masuk dalam plan pun nak pergi stadium ni. Yelah, dah kenapa kan nak pergi stadium. Dah la dua-dua ni pun tak berapa minat sukan.
Tapi,  dua tiga bulan sebelum trip kami, Daff dapat info pasal 1 event ni.
Nama event tu, "A Walk with Hallyu Stars".. Ni kalau harapkan aku ni, memang tak ar kot.. hehe..
Tak ter search.. Dan tahap keberiyaan aku terhadap Kpop makin pudar ditelan usia. Cewah gitu.

Since Daff begitu rajin nak settle kan semua, aku just ikut je.. So layan kan aje lah. Lagipun, konsep backpacking kami adalah give and take.

Ada tempat yang Daff nak pegi, walaupun aku tak seberiya dia, aku layankan juga..
Sebab?
Aku pun ada tempat yang aku rasa harus pegi, dan Daff kena jugak ikut, hehe.
Win win situation, gitu? heheh

Tempat event tu kat Stadium Olimpik. Dikelolakan oleh Korea Tourism Organization (KTO).

Dan tak rugi pun sebenarnya pegi situ.. Sebab? Subhanallah cantik yang amat.
Gerbang Mercu Tanda

 
Kami..


Krew tengah dalam proses menyiapkan apa yang patut.. Event mula kul 12.30 tengah hari.


Sementara menunggu tu, kami (yang dah sudah selesai pendaftaran, amik goodies semua) boleh lah berpusing-pusing dekat area yang diorang dah pagar.
Kenapa berpagar?
Sebab event ni khas untuk foreigner sahaja. Semasa konsert berlangsung, memang ramai peminat korea berkumpul kat tepi-tepi tu (luar pagar). Kawasan depan stage eksklusif untuk foreigner yang dah mendaftar saja..

Meh layan gambo ye.
Keseksian yang abadi. Bukan aku (opkos...)



Meh bergambor dengan akak mehh!



Hah, yang ini kegemukan abadi.. Pfttt..
Eh takmo takmo. Next trip, aku nak nampak lebih slim dari ini.



Wakil dari G Market membahagi-bahagikan goodies bag..

Dalam tu ada buku, photo frame, gambar-gambar BigBang.. kalendar..
Sebelum tu, dorang juga bermurah hati beri kami bergambar dengan Insta Camera.. sorang sekeping..


Manusia semakin membanjiri..


Kami pun terus tuju ke seat kami. Ok jugakla.. takde la belakang sangat
Good job Daff, good job.
Charesso!

OK, aturcara majlis ni masa tu macam ni
  • Peserta (kami lah tu) mengambil tempat
  • Acara pembukaan (pertunjukan martial art)
  • Artis naik pentas, bagi ucapan
  • Artis turun pentas dan bersiap-siap
  • Peserta-peserta berkumpul di garisan permulaan untuk memulakan perjalanan.. (kan namanya pun A Walk with Stars)
  • Artis berjalan dalam 20 langkah sambil ditemuramah (yg ni sebijik mcm rancangan Guerilla Date kat KBS tu.. sapa yang tau dan suka tengok taulah kot); peserta mengerumuni di tepi dan belakang.
  • Artis masuk kereta/van masing-masing.
  • Peserta? Sila la teruskan berjalan mengelilingi stadium ye.
  • Dalam pukul 2.30 p.m. peserta ke tempat duduk masing-masing. Konsert bakal bermula. Bab konsert ni penyanyi jelah.. Pelakon memang dah chowchinchow.
  • Sambil-sambil tu ada gak cabutan bertuah.. Aku seram sejuk jugak tangan sebab dok mikir ni kalau dapat ni cuak nyaaaa  nak berjalan ke depan (kah3 imaginasi tinggi ok?). Tapi, nan ado la kan. Tangan aku sejuk sesaje sebab cuaca.. Walaupun ada cahaya matahari tapi memang sejukkk huhu.

Masa berjalan mengelilingi stadium tu, dengar ada peserta lain komen, patutnya nama event ni,
"5 minutes walk with the stars and 2 hours walk with buddies"

Ate,, sekejap sangat pun berjalan dengan star nya..
(Perbualan dorang dalam BI ye, bukan dalam BM, hehe.. ini aku translate.. Majoriti peserta masa tu bukan orang Melayu)

Aku terpikir gak masa penat-penat berjalan tu, tak leh ke kalau kita jalan sekejap, patah balik dan duduk kat seat kita. Tak payah susah-susah keliling taman dalam stadium ni.
Tapi dah alang-alang kan. Bukannya selalu nak sampai situ pun.  (Padahal takut nak propose dekat Daff, hehe)

Marilah berjalan, sambil menyaksikan keindahan semula jadi dalam musim luruh.
Marilah amik peluang ni untuk mengamalkan hidup secara sihat.
Ceaa tetiba kan hehe~

Memang sangat cantik! Subhanallah begini rupanya pemandangan di musim luruh.
So, terpujuk jugalah hati walaupun sebenarnya berjalan tahap menyeret kaki.. kah3.

Jom tengok gambar.

Ini masa interview tu. Aku sebenarnya kat belakang, tapi tertolak dan tertolak lalu ke depan.. hehehehe. Thanks lah yang menolak-nolak tu.
Sebab tu aku dapat snap gambar ni..

Ye, itu Kwanghee & Siwan from Zea.

Antara artis yang ada, ZEA, Sistar, Kim Soo Hyun (dream high, the moon that embrace the sun), Jang Hyuk (midas, chuno) .. 
Eh tu je yang aku kenal nampaknya hehe.


Dah jom tengok pemandangan cantik musim luruh!
Saya yang memegang nombor 0295!



Sungguh menggila aku snap gambar dedaunan ini



Nak aje aku duduk-duduk si kerusi ni.. Tapi tak mungkin sebab kami mengejar masa..


Maciammm duduk ataih karpet.... 


 



Perjalanan diteruskan..
Dekat 2 jam mengelilingi taman dalam stadium ni. Memang gila... Gila pun tak macam ni huahuah.
Mana ada sesaja kat Malaysia aku berpusing keliling stadium mcm ni?


Diceriakan dengan pom-pom girls. Terserlah ketinggian diorang okeh?

Cantiknya.. 3 warna dedaunan... Tak jemu-jemu aku snap gambar..


Akhirnya,, lepas 2 jam berjalan.


Kami pun kembali ke seat masing-masing.. Tak lama lepas tu memang acara pun bermula.
Yang aku hanginnya kan, orang lain dok bergerak membawa diri masing-masing ke depan. Lagi-lagi bila artis mula buat persembahan.
Aku dah macam,, "Dah kenapa tanak ikut seat memasing ni???? "

Pftttttt. Tensi OK?
Dah elok-elok patutnya aku boleh tengok sambil duduk dengan tenang, ini jadinya aku kena mengadap vuntut-vuntut orang. 

Ko tengok la ni.. huhu
Nak selca, harus senyum. Walau rasa macam nak tendang kerusi je masa ni kekeke.


Daff pun dah melarikan diri ke depan.. Aku dah tak tau dia di mana.. Dia memang tak berapa tinggi, so dok kat situ memang tak nampak apa.. Baiklah, biarku di sini menjaga barang-barang kami.

Aku sememangnya tak pernah pegi sebarang konsert... So tak tau jugaklah 'resmi' orang tengok konsert.. Jadi, keberiyaan begini membuatkan aku agak jelik, menyampah dan bosan. Sebab aku sukakan ketenangan. (eh ada ke konsert yang tenang? hehe)
Kan ke elok kalau tengok sambil duduk..
Tapi sebab inipun bukanlah konsert berbayar kan, so tak leh nak kata apa la.

Mungkin hikmahnya aku dapat duduk dengan tenang (erk, tak pasti pasal tenang tu sebab dok dengar orang menjerit). Tak pun, aku dapat merehatkan kaki yang mula menunjukkan protes. Hari keempat  dah sakit-sakit lenguh kekekeke.


Bagus. Sila hadang sunlight itu dari saya ok?


Kalau pasan di luar kawasan berpagar tali tu, yang kena kawal dengan lelaki-lelaki macam RELA tu, peminat tempatan..

Barisan aku duduk yang asalnya barisan tengah, memang dah jadi barisan terakhir..

Tak boleh blah tengok peminat dok berdiri sambil menyanyi sambil goyangkan badan sambil pegang place card.. Hehehe. Ahkak jakun ok. Takpelah, take it as pengalaman..

Aku memang duduk je sambil makan set burger yang di beli di Lotteria kat belakang tu. Haruslaa lapar lepas dua jam berjalan kan.. Aku beli shrimp burger. Itu jela pun yang boleh dimakan.


Akhirnya, saya juga sama bangun berdiri.. Sebab nak tengok ZEA ni perform. hehe.

Itu je la yang aku berdirinya pun. Kaki dah tak kuasa ok.. Dah la tadi berjalan jauh.
Dah la kita ni berat sebab gemuk.. huhuuu.


Lambaian terakhir seorang retis. huhu.

Event habis awal dari tentative.. OK gak la, sebab boleh kami proceed berjalan ke tempat lain.

Lepas dari event ni, kami gerak semula ke bangunan KTO dekat tepi sungai Cheonggye untuk solat jamak. Kat situ ada surau yang agak proper. Lepas tu nak tengok suasana sekitar sungai pada waktu malam.. Katanya malam lagi meriah.

Yelah kot..meriah dengan manusia.. Ramai yang amat..dah macam ada rusuhan.. Aku pun naik lemas. Sejuk-sejuk macam tu pun ramai orang huhu. Ramai dengan warga Korea saja ok?
Sungguh daku tak paham dan malas nak memahamkan..


Oh ye, yang berminat nak pergi sini. Kot-kot la kan..
Aku memang recommend, especially kalau korang pencinta alam semula jadi.. Dan kalau korang pegi masa musim luruh.. Kalau musim bunga pun aku rasa cantik, mesti banyak bunga.. Musim sejuk tak yah la kot, macam mendera diri pulak.

Kalau nak naik train, ada 2 cara..
Amik line 5 (kaler purple), berhenti dekat Olympic Park Station. Exit 3. Keluar dari exit tu terus nampak mercu tanda besar tu.
OR
Amik line 8 (kaler pink), berhenti dekat Mongchontoseong Station. Exit 1.

Itulah cerita hari keempat kami.
Esoknya, hari kelima, hari Ahad. 18 November 2012. Palace Trip. Sekali lagi, trip menyeksa kaki..hihii..
Dan sesungguhnya nak up satu-satu entri pun seksa juga..

Takpe,, aku dah kata nak up, aku akan up, walaupun begitu lambat.
Sekian dulu ya..

No comments:

Post a Comment