Monday, February 23, 2015

Paparazi yang menginsafkan

Amboi tajuk tak boleh blah

Begitu lama tak update blog. Beginilah, nama pun blogger suam-suam kuku.. tskk. Kan sudah ku khabarkan, bila hari sekolah menjelma daku akan menjadi begitu bizi, kalah seorang mak berkerjaya yang menguruskan rumah tangga dan beranak 5. Padahal, ..  Pfttt.

So, di hari akhir cuti sempena Tahun Baru Cina ni, terasa nak menaip satu entri. Sebab tak tau kan lepas ni entah bila boleh menaip lagi.

And,, dah lama sebenarnya aku nak menaip tentang ini.. Tapi selalu je terlupa.

Entri ni sekadar celoteh tentang gambar-gambar kandid aku, sepanjang kat sekolah. Yang special sikit tentang sekolah ni berbanding sekolah lama aku dulu ialah ada sorang cikgu ni memang tugas tetap dan berpencen dia ialah menjadi jurufoto dalam sebarang acara di sekolah, provided that he was there on that time.

Honestly.. honestly.. muka aku bukanlah seorang yang 'makan gambar'. Rasanya term 'makan gambar' ni agak meluas penggunaannya kan. Ia merujuk pada seseorang yang gambar atau foto nya akan kelihatan natural dan sama dengan dirinya yang sebenar.

Tapi dalam kes aku, dalam kebanyakan gambar yang dirakan secara kandid, aku akan nampak pelik. Kadang-kadang aku sendiri pun confuse. Samaada muka aku hanya pelik dalam gambar tersebut, atau aku ni sememangnya berwajah pelik. Ataupun aku tanpa disedari berkelakuan pelik. Lulz.
Aku tak paham kenapa orang lain, semua gambar kandidnya elok dan natural je..

Again, bila aku belek-belek gambar aku yang diambil secara bersedia, kesimpulan yang aku boleh buat ialah,, aku memang tak 'makan gambar'. Sebab dalam gambar-gambar waktu 'ready' tu, muka aku elok je (tak payah sebut pasal amik gambar tiga empat kali demi mendapat shot yang diingini, ya.. well ini kelebihan zaman IT dengan teknologi kamera masa kini)

Gambar di atas adalah semasa perarakan maulidur rasul sekolah.

Gambar semasa taklimat transisi pelajar tahun 1.

Gambar semasa Majlis Anugerah Kecemerlangan


Ada banyak lagi sebenarnya, tapi aku tak sanggup menunggu gambar-gambar tersebut loading di website sekolah. Pepaham je lah, 1 site semua gambar, memang jenuh nak menunggu.

Apapun, gambar dalam keadaan bersedia, macam yang aku cakap awal tadi, memang elok je ye, hehe.
Gotong royong memasak untuk program perkhemahan unit beruniform


Penyerahan mentee kepada mentor


Haa. gitew.
Dulu kan, aku memang tak suka bila cikgu ni tujukan lens dia pada aku, kalau aku perasanlah. Mesti aku cuba mengelak sebolehnya. Sebab aku dah tau hasilannya nanti selalunya cemana. Sampai satu masa, aku boleh perasan eh jarang kebeno muka aku muncul dalam website sekolah kan (dushh lagi mau tanya kan kenapa?)

Tapi bila difikir-fikir, bukan ke bagus sebenarnya. Dari gambar-gambar curi / kandid tu tadi, aku sedar bahawasanya aku ni seorang yang kedekut senyuman. Seriously aku senyum bila nak posse dalam keadaan ready, ataupun dimasa-masa lain yang aku rasa perlu senyum. Yelah memang kita takkan senyum doplohpatjam kan, tapi at least aku boleh cuba ubah air muka tu ok.

Selain tu, hahaha ini point utama dan penting sebenarnya. Melalui gambar cikgu ni lah aku boleh perasan yang aku makin gemuk gedempol ok. Tskk. Perit tapi itu kenyataan.
Kalau bergambar sendiri opkos aku cuba sembunyikan semua itu.. kamera 360 aku memang tak pakai. Tapi aku baru perasan, kamera depan dan belakang pada handphone tu pun banyak bezanya. Antara kamera depan dan belakang, kamera belakang lebih jujur, huhuhu.

Jadi, moral of the story, mari berubah Didi!

No comments:

Post a Comment