Sunday, May 06, 2012

Mood ke mari kau,,



Maghrib tadi baru sampai dari kampung halaman.

Dah hampir sejam duduk depan PC tapi nama nak buat kerja-kerja sekolah memang macam x de harapan...

Tiba-tiba rasa mahu menulis di blog.

Kisahnya bertajuk, "Aku dan Lambat"   ^_______________________^


Seperti biasa aku yang kurang disiplin ini selalu saja terlajak dan tersasar dalam bab-bab menepati masa,, yang melibatkan kejadian-kejadian nak tinggalkan rumah.

Alangkah dulu-duluuuu, waktu zaman naik bas ekspres pun aku memang muka/kaki lambat, ini kan pula bila memandu kereta sendiri....

Ye, aku dan lambat memang tak boleh dipisahkan.

Masa sekolah rendah, cara ke sekolah bersilih ganti.
Mengayuh basikal pernah.
Dihantar naik kereta pernah.
Membonceng motor pernah.

Yang aku ingat, setakat pakai tudung dalam kereta / atas motor tu memang biasa dah.. wahahahaha..
Pernah la beberapa kali aku buat.

Hebat tak, dengan duduk atas motor boleh pakai tudung / betul2 kan tudung.
Memang selebet kan..
Itu semua gara-gara lambat la..
Mak aku kat kuar dah pin pin pin motor.
Nasib tak kena tinggal.

Kemudian zaman sekolah menengah duduk di asrama.
Waktu pulang ke asrama tamat pukul 6 p.m.
Pukul 6.15p.m. macam tu dah kena beratur untuk dinner.
Minah lambat macam aku, kadang-kadang 5.45 p.m. macam tu masih kat rumah lagi.
Ayah kat kuar rumah dah lama start enjin kereta.
Kali ni, memang tak boleh tinggalkan aku la...
Tapi mak ayah aku dah warning kalau kena denda dorang tak nak campur... -_____-

Form 4, up sikit, duduk asrama yang lebih jauh.
Kena naik bas ekspres bertolak malam.
Sekali lagi lambattt bersiap untuk dihantar ke stesen bas,,
Mak ayah memang dah bising-bising.
Takut ditinggalkan bas..

Bila belajar di U, pun masih lambat.
Pernah juga tertinggal bas ekspress (kahhh..akhirnya!!)
Tak cakap dengan orang tua, diam-diam beli tiket lain, nasib baik ada..

Seterusnya sekarang bila dah kerja dan berkereta..
Mak ayah (ayah la, biasanya) masih berbunyi..
Lambat-lambat sangat bertolak dari rumah, nanti sampai rumah sewa dah malam.
Jalan dah la sunyi, kau tu sorang..


Yang sebenarnya, selain dari aku memang susah berdisiplin menepati masa,,
Aku syak aku ni sebenarnya berat hati nak tinggal kan rumah...

Jadi, adakah harus aku mengisi E G Tukar tahun ini?
.......




No comments:

Post a Comment