Friday, August 07, 2015

2015 May Japan Summer Trip - Part 5.1 (Arashiyama, Sagano Romantic Train, Fushimi Inari, Kyoto Station)

Sambung lagi cerita hari kelima.

Baca cerita sebelum;
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4.1
Part 4.2
Part 4.3

Kami berjaya cari guesthouse dengan mudah.
Sampai je, guesthouse masih berkunci. Masih awal kan. Baru pukul 6 pagi masa tu.
Duduk la kami bersila kat tepi guesthouse tu.

Akhirnya dalam pukul 7.30 ada staff suruh kami masuk. Belum boleh boleh check in, jadi kami tumpang letak barang dulu dalam stor, dan minta izin untuk tumpang mandi dan bersiap.
Kami pegi ke kitchen kat tingkat atas. Mandi, bersiap, tukar baju dan sarapan. Phew. Segar rasanya.

Pukul 9 kami keluar.

Destinasi pertama ialah Arashiyama.

Dari Khaosan GH, kami menapak ke stesen subway terdekat which is Kawaramachi Station (Hankyu Line) menuju Katsura Station. Then tuka naik Hankyu Arashiyama Line pegi ke Hankyu Arashiyama Station.
Perjalanan dalam 20 minit.

Tren di sini yang unik..



Staff. Aku tak tau apa nama jawatan ni. Train driver?


Pemandangan luar semasa dalam perjalanan.
Suka tengok rumah-rumah kat sini.
Macam rumah dalam katun doraemon.

Sampai Hankyu Arashiyama Station. Keluar tu, kalau ada pelancong lain just follow the crowd. Biasanya ramai je.
Kami masa tu terpisah dengan pelancong lain sebab sibuk bergambar kan hehe. Sebab baliknya nanti kami dah tak ikut stesen ni.
Model berkepala teleng

Akhirnya terpaksa tanya sorang pakcik ni.
Bersungguh dia menerangkan macam mana nak ke Arashiyama Bamboo Forest.

Basically nak kesitu, ini lah peta nya;
Kami dari Hankyu Arashiyama St kat bawah tu.
Map credit to http://www.japan-guide.com/e/e3912.html

Kena berjalan sikit. Tapi sumpah ini adalah trip berjalan kaki yang mendamaikan hati. Aku dah cakap dalam ujung entri sebelum ni yang aku jatuh cinta dengan Kyoto kan? Well, kat sini aku jatuh cinta berkali kali. (sila jangan muntoh).

Tak jauh dari pakcik tadi, nampak jambatan tu. Sila la melintas. Katsura River & Togetsukyo Bridge are right after that bridge.




Pemandangan dari atas jambatan tadi. Sungai kecil sebelum bersambung ke Sungai Katsuro/Katsuragawa.

Katsuro / Katsuragawa River

Hozugawa River


Togetsukyo Bridge dari kejauhan;


I wonder why nama sungai ni lain-lain antara Togetsukyo Bridge. One side is Hozugawa River and the other one is Katsuragawa.


Atas Togetsukyo Bridge. Zoom in - aktiviti dekat Hozugawa River. Menarik ni!

Ni pemandangan summer kan. Aku tengok gambar pemandangan dari atas Togetsukyo Bridge ni masa autumn sangatlah meruntun hati, huhu.. Bayangkan pepokok hijau kat belakang tu dalam autumn..

Seberang sungai nampak sibuk dengan memacam aktiviti.


Boleh naik kalau mampu. Nanti diorang akan bawak ke best photo spots untuk bergambar. Sambil berehat dok atas carrier ni fefeeling princess boleh menikmati pemandangan hutan buluh/kyoto

 
 Tebal dan nipis. Eh hahahaha

Posse istimewa. Pakcik ni jual jeruk strawberry manis & kacang wasabi. Sedap, hehe.
Amik mood Kyoto, makan local food sambil tengok-tengok sekeliling... fefeeling tourist sangat hehe.


Ohye. Dekat area ni nak ke Bambooo Forest ada je signboard nya.
Tak pun just follow the crowd.
Free entrance.
Hmmm tapi ramainya manusia ya ampunnn.

Ramai atau tidak, sesi fotografi haruslah diteruskan.
Bersabar je lah tengok ye, kasik chance, hahaha.

With Kenji San, pakcik yang jual poscard with hand painting. Aku memang aim nak cari pakcik ni sebab tengok sorang member pomot pakcik ni masa dia ke sini. So aku settle kan beli poskad kat sini je. 100 yen sekeping.



Disebabkan tak mampu nak naik, kami dok peratiiii je kat mana dorang bawak customer dorang bergambar. Lepas diorang blah, cepat-cepat kami bergambar kat situ juga.. Mehehehe..

Dah puas bergambar, destinasi seterusnya ialah naik Sagano Romantic Train. Untuk naik train ni kena pegi Saga Torokko Station. Keluar dari main entrance, belok kiri. Ada signboard kat situ kena panjang-panjangkan leher ye.
Kami masa tu boleh plak ter bypass that signboard dan terus mara ke dapan lalu dah sesat ke mana-mana. Bila patah balik ke area pintu masuk Bamboo Forest tu baru lah perasan signboard tu.

Meh nak share peta kawasan ni.
Aku tak reti nak terangkan cemana nak mencari Saga Torokko Station. Boleh refer peta ni ok. Sebab masa tu kami pun tengok peta ni je.

[The thing is, dalam trip Jepun aritu aku cuma study pasal Tokyo. Tu pun bahagi dua dengan Daff. Pasal Kyoto, travelmate sorang lagi (Zura) yang study. Aku main ikut je masa tu, huhu.. Tapi cam tak sedap pulak cerita ceriti kat sini tanpa kasi guide. Honestly, menyiapkan entri Kyoto ni rasa macam aku study nak pergi sana semula. Banyak benda yang menarik pasal Kyoto yang aku baru tau. Tapi sebab aku dah pernah sampai, maka aku boleh relate apa yang aku baca dengan apa yang aku dah lalui ----- serius macam nak pegi Kyoto lagi huhuhu]


Memang kena menapak tapi serious tak penat sebab kiri kanan ada memacam benda like jualan-jualan, kedai-kedai souvenir, tourists/locals dengan yukata. Cuaca pun elok elok sedap je redup berangin sikit-sikit.

Untuk trip Sagano Romantic Train ni, boleh naik dari 2 tempat. Stesen pertama, Saga Torokko Station atau  the next station,Torokko Arashiyama. Tapi pada aku baik naik dari Saga Torokko Station. Kenapa?
Biasanya orang ke sini untuk pergi dua tempat ni kan (Bamboo Groove & Sagano Romantic Train). Lepas tu, takde la jauh mana nak berjalan dari Bamboo Groove Forest ke stesen ni. Plus, dapat la berlama-lama sikit naik tren ni.

Kemudian, stesen terakhir untuk trip ni ialah Torokko Kameoka Station. Dari stesen ni korang ada 3 pilihan:
1- Naik semula tren ni patah balik ke Saga Torokko Station.
2- Try naik Hozugawa River Cruise untuk patah balik ke Arashiyama. (Kalau ada next time untuk aku, aku nak cuba yang ini ok! Aku tak tau adanya option ni masa tu --- kan aku cuma membontoti travelmate je di Kyoto huhu)
3-Jalan dalam 10-15 minit ke Umahori Station,  naik tren ke Arashiyama atau Kyoto. Kami masa tu naik tren ke Kyoto Station, dari Umahori Station ni.



Beli tiket dulu.
Aku dah tak ingat berapa yen, sorryyyy

 Rupa train yang bakal dinaiki.


Lepas keluar dari terowong tu bermulalah pemandangan yang cantik.



 Hozugawa River Cruise yang aku cakap tadi.. Menarik kan?

Basically, kebanyakan masa dalam Sagano Romantic Train Trip ni kita akan lalu ditepi sungai Hozugawa ni.
Alhamdulillah masa kami pegi, cuaca baik. Air sungai nampak cantik dengan warna emerald green.

Untuk keadilan kepada penumpang, kedua-dua belah side tingkap akan merasa tengok pemandangan sungai kat sebelah tingkap masing-masing. Katakan awal-awal tu pemandangan sungai muncul kat orang yang duduk tingkap sebelah sana, tak lama lepas tu pemandangan tu akan ada kat belah korang pulak ye.

Ataupun boleh je buat muka tak malu macam aku, masa pemandangan tu muncul kat tingkap orang sebelah sana pun, aku bangun je dan berdiri sebelah dorang untuk amik gambar.. Hohoho. 

Ok. Ni dah sampai kat Torokko Kameoka Station.
Boleh la nak pegi toilet ke, beli air ke, souvenir ke kat sini.
Ada beberapa kedai souvenir kat stesen ni.
The only key chain that I bought from Japan Trip is from here, berupa wisel dengan logo & perkataan 'Sagano Romantic Train'. Nak snap gambar n tunjuk kat sini tak boleh pulak sebab aku letak keychain tu kat pencil case. Pencil case aku pulak aku tinggalkan kat sekolah, huhu.



Ni on the way to Umahori Station.
Kalau korang jumpa kawasan sawah padi ni, maknanya korang berada di jalan yang benarrr. Memang rasa macam in the middle of nowhere, dengan signboard nya tak ada. Untuk kepastian, ringankan lah mulut bertanya.  Kat internet kata 5 minit je berjalan. Takde maknanya,, untuk aku laa, hehe.

So, dari Umahori Station tadi kami naik train ke Kyoto Station.


Tetiba kat sebelah tu macam ada travelmate baru pulak join kami snap gambar huhu.

Tengok-tengok dan amik-amik gambar buat syarat kat sini, kami naik train untuk pegi ke Fushimi Inari Shrine pulak.
The route is Kyoto Station to JR Inari Station by JR Nara Line. Tak jauh, 2 stesen je.

Keluar je dari JR Inari Station terus nampak pintu gerbang nya.
Tapi tu baru pintu gerbang lah.
Nak jumpa kawasan yang ada banyak-banyak torii/gate tu haruslah menapak lagi ye.


The site map.

Aku masa ni dah pancit dah hahahaha.
Aim aku memang nak jalan sampai  torii gates yang bersusun rapat-rapat macam tunnel tu je.

Kat sini takde entrance fee.



Punya la pemalas dan tak larat, aku tak nak lalu pun laluan tu. Cuma nak bergambar kat tengah tu je, boleh? Hehehe.
Tengok-tengok balik sini gambar nya parkinson  & mata tengok lain, hwaaaa Zuraaaaaaaa. Gambar ko elok je akak snap,,

Kat sini pun ada jual souvenir.


Sailormoons.. Ehheh.

Dah sudah dan puas ati, kami gerak semula balik ke Kawaramachi Station.
Dari situ, kami jalan-jalan pulak kat kawasan sekitar tu.. aku tak ingat nama jalan, tapi memang semua jalan kat situ pun banyak kedai-kedai.

Sebenarnya ada sesuatu berlaku masa kami nak gerak dari Fushimi Inari ni. Nanti lah aku sambung dalam next entri ye, hehe.

Daaa.

12 comments:

  1. Apakah yang berlaku? Ada makcik pass brochure agama Kristian ke?! Ke ada abang kacak tegur?

    Lama juga ke korang berjalan ni? Sebab tengok gambar-gambar kat Kyoto Station dengan Fushimi Inari tu macam dah gelap je. Btw, saya pon setuju jangan percaya dengan estimated time yang diberi di Internet. Selalunya kalu kaki kita ni kena tambah extra 10-15 mins.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee xde le kay, cuma kisah tolong budak sekolah siapkan assignment dorang. Sbb 2 org dr ahli rombongan ialah cikgu kan maka kami agak excited masa tue heheh.

      A'ah kay masa kt kyoto station n fushimi inari mmg dah lewat ptg(tajam mata kay, hehe). Kita cuba nak trace balik masa tu pukul berapa tp info dekat semua gambar tunjukkan pukul 4 lebih. Mcm pelik pulak sbb x match kegelapan tu dgn waktu nya.

      Delete
  2. salam...kak didi...ni adik zat...kawan kak didi masa kt UIA
    nanti nk tanya pasal jepun sebab plan tahun depan nak pergi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye.man kan ni? Silalah tanya..mana yg boleh jawab akak jawab..

      Delete
    2. ye..banyak jugak la nak tanya...salah satu nak tnya pasal bas yg k.didi naik masa ke kyoto tu...selesa tak...

      Delete
    3. Selesa jugak. Dia ada mcm2 jenis bas.. lagi mahal lagi selesa. Tp the thing is akk masa tu mmh penat tahap gaban.. tido duduk pn jd selesa..x sedar apa..yg penting jimat banyak compared to shinkansen

      Delete
    4. bas tu untuk perempuan sahaja ka.sebab man pergi sana ada jugak geng lelaki

      Delete
    5. Nak yg perempuan aje pun ada. Yg akk naik tu ada je laki perempuan. Kalau man bukak laman web ada mcm2 jenis bas..

      Delete
    6. buka dah...sebab tgk kaler pink kot la utk perempuan saja..sbb dr osaka nk ke tokyo ingt nak naik bas je..murah skit.

      Delete