Monday, December 10, 2012

Kamera Berjasa

Masih lagi topik Korea..
Aku rasa mau beberapa bulan ni entri-entri dalam blog ni pasal Korea je.. takpun yang bersangkut paut dengan cerita cuti-cuti Korea aku..
Huhu maafin.. aku memang tak rajin nak update blog & buat masa ni aku cuma rasa bersemangat nak tulis entri berkaitan cuti-cuti Korea aku..

Lagipun tujuan utama menulis adalah supaya diri sendiri tak terlupa apa yang pernah berlaku dan dilalui..
Aku tak rasa blog ni ramai pembaca & memang aku menulis untuk diri sendiri ^^

Antara benda penting nak bawak gi Korea dulu ialah kamera.
Wahhh memang aku x leh terima kalau gi sana tak bawak kamera..
Macam la senang nak pergikan. Sekali dah pergi harus snap sana sini...

Logiknya, seorang cikgu yang boleh kata muda lagi macam aku mesti ada kamera.. cehh nak jugak kata diri sendiri muda kan,
Lagipun zaman sekarang ni bab2 kamera dah jadi perkara biasa dah. Kalau tak de digital kamera, kamera handphone biasanya ada, kan. Kadang tu kamera handphone jauh lebih canggih dari kamera biasa..
Tapi dalam kes aku, tak kot..

Kamera digital yang aku ada ialah jenama Nikon yang aku beli tahun 2008. Masa tu masih lagi bergelar pelajar maktab. Pensyarah yang beriya-iya suruh beli; katanya boleh membantu dalam P dan P.
Well, aku nak nafikan memang boleh membantu tapi bergantung pada orangnya jugak lah.. Bab rajin dan malas tu. Tapi seriously aku rasa cikgu2 wajib kot ada camera. Banyak je kegunaannya. Takkan la sikit2 nak cakap "Guna la kamera sekolah,,"
Ada masa memang kena guna kamera sekolah tapi ada masanya memang perlu gunakan kamera sendiri.

Alamak dah ter off topik melalut-lalut,, huhu sebenarnya nak cakap, masa nak gi Korea dulu aku ada gak consider nak beli kamera baru.. dengan alasan kamera sedia ada ni dah lama & takut gambarnya tak cantik.

Tapi fikir punya fikir, rasanya tak payah beli kot.. Aku cuma beli tripod je untuk dibawa ke sana. Sebab, kalau nak amik harga dalam RM200++, takut nanti kejap je dah jemu.. Kamera sekarang kan makin turun harganya & makin mantap teknologinya.. Yang aku survey rega RM200++ tu spek lagi elok dari kamera yang aku ada, tapi dijual dengan harga lebih rendah dari kamera aku.. Tu yang aku cakap pasal masa & harga tadi..

Aku rasa, alang2 nak membeli biarlah yang jauh lebih baik.... Mcm DSLR ke.. chewahh..ada hati tu..
Takpun yang lain sikit, yang hebat sikit fungsi fokusnya ke..
Tapi fikir lagi jauh,, lagi baik kalau duit tu aku simpan, kan.. Lagipun apa hal dengan kamera sekarang, elok je berfungsi.. Tak de buat salah apa pun dengan aku, tiba2 aku nak menduakan dengan membeli kamera baru, huhu..

Akhirnya, memang 2 minggu kat Korea kamera Nikon aku sangat2 berjasa ok.. Cantik je gambar.. Dengan syarat, tuan punya kamera mesti faham kamera tu & dah pernah godek2 fungsi dalam kamera.. Alhamdulillah aku pernah godek2 jugak kamera ni masa mula2 beli dulu, so masa kat sana macam trial & error lah nak guna balik semua function tu..

Siap pernah 2-3 kali terjatuh lagi ok, masa kat sana.. Biasalah bila dah melekat pada tripod & ada masanya tak sengaja kaki/tangan sendiri tersadung dan jatuh... Tapi syukur, kamera tu masih berfungsi dengan baik.

Last but not least,,
Kamera yang mencuri hati aku,,
Copyright  image: Google & http://cikazimasabdullah.blogspot.com

Entah bila dapat beli ye..

No comments:

Post a Comment