Sunday, December 09, 2012

Masa itu.. terliurkan,,,,,

2 minggu kat Korea, aku merasalah jugak kempunan beberapa makanan..
Awal-awal sampai, biasalah, keinginan nak makan makanan sana memang sangat tinggi, hehe.
Lagi-lagi sebab aku dah exposed dengan makanan Korea, gara-gara follow tv show + drama Korea.
Tapi awal-awal dah set kat otak, tak boleh makan kerap-kerap sangat sebab nak jaga poket. Aku kan lama kat sana, so awal-awal kena lah jimat-jimat kan duit.

Pendek kata, untuk 4-5 hari pertama aku memang takde craving makanan Malaysia, hehe.

Tapi, kalau dah hari-hari lalu tepi kedai ayam panggang, amik bau-bauan, lama-lama memang tak boleh tahan jugak..
Cakap je tak boleh tahan, hakikatnya kena bertahan.

Hampir 2 mingu, memang teringinnnn sangat nak makan daging ok.

Selain daging ayam & lembu, aku teringin sangat nak makan hotdog.. Kat sana diorang jual hotdog macam jajan biasa. Kalau masuk kedai 7 E atau mini mart yang sewaktu dengannya, memang konfem nampak hotdog. Macam-macam bungkusan, memang menarik.. Tapi saboo je le hew3..
Kalau jalan-jalan waktu malam terutamanya, memang banyak gerai-gerai tepi jalan yang jual snek berupa hotdog ni..

Tengok je la boleh ye, huhu

Awal-awal memang beringat tak boleh selalu makan sebab money constraint.
Tapi kemudian2 memang jarang makan sebab meragukan.. huhu

Kami cuma berani makan apa yang student malaysia kat sana makan, ataupun, pelancong muslim kat sana makan.. Sebelum pergi, dah siap-siap print direction kedai (kami dapat melalui pembacaan blog diorang).
Selain tu, ada jugak pergi restoran & makan (tawakkaltu 'ala Allah) & makanan yang kami pesan hanya yang berasaskan seafood & sayur-sayuran.. Makanan ruji mereka juga nasi, macam kita so tak susah nak cari nasi.

Tapi boleh dikira la, berapa kali je pergi makan luar..
Selebihnya, makan megi dari M'sia, beli nasi segera & makan berlaukkan bekal dari M'sia; serunding, sambal ikan bilis kering, tuna, sardin, telur goreng (beli telur kat sana).
Banyak kali jugak memasak.. Nasi goreng la biasanya. Yang simple2 je. Aku siap bawak perencah nasi goreng dari M'sia ok, hehe. Beli sayur kobis & tambah dalam nasi goreng.
Kalau ikut instinct shopping barang dapur aku, memang macam-macam lagi kot aku beli tapi my travel partner jenis berjimat orangnya so aku pun tahan-tahan la keinginan hehe..

Ini antara kedai feveret kitorang masa kat sana,
    picture credit to Modern Seoul Magazine

Kedai ni macam 7 eleven kat sini. Senang nak jumpa. 24 hours. Kami kalau masuk sini, mesti nak cari nasi segera atau bateri kamera (aku la tu) atau kimbap segera.

Biasanya kami ambil nasi brand ini.. Ada macam-macam saiz. Price varied from KRW1300 to KRW2500. Nak makan kena buka sikit, letak air & panaskan dalam microwave. Ada sekali tu, masa kat Everland kot, kami beli nasi ni & bawak gi sana. Dah siap2 bungkus lauk dari hostel. Ingat ok je makan tak yah panaskan. Sekali bila makan rasa nasi x tanak.. Huhu what to do.. makan je la dengan serunding, tuna & sambal ikan bilis. Dengan cuaca yang sejuk & lauk serta nasi yang sejuk. Kenangan manis tu, hehe

*can u believe me now dah lebih seminggu balik aku tak makan lagi pun hotdog yang aku teringinnn sangat itu hehehe

No comments:

Post a Comment