Friday, March 22, 2013

Aku dan jam dinding

Adakah memang semua yang kena travel agak jauh untuk ke tempat kerja pun macam aku,..

Sentiasa menoleh tengok jam dinding & mencongak waktu..
Dari mula bangun pagi, sampailah ke saat aku angkat beg nak keluar dari bilik.

Lepas 3  bulan ni, aku sedar aku jadi begitu.

Sibuk mencongak, like,
Lagi 10 minit, kena siap mandi.
Lagi 5 minit, siap pakai baju..
Lagi 5 minit, siap pakai bedak...

Kemudian bila dah masuk kereta,
OK.. yes, sempat gerak sebelum 6.30 pagi.
Alamak, hari ni dah 6.35 baru nak mula gerak..
6.45, baru sampai sini?


Kalau tertinggal apa-apa? Memang selamat lah takkan patah balik.
Macam hari tu, dalam 1 KM meninggalkan rumah baru tersedar tak pakai jam tangan..haihh
Now aku siap-siap letak jam tangan spare dekat dalam kereta & handbag.. In case aku terlupa so tak ada lah tak berjam tangan seharian.
Sebelum tu, pernah sekali tertinggal purse.. Risau sekejap memikirkan IC dan lesen tak bersama-sama aku sehari. Nasib baik duit nak makan kat kantin masih ada, sebab aku ada sediakan 1 coin purse untuk letak duit kecik..

Sesungguhnya, 5 minit itu sangat berharga. Lewat 5 minit je, besar impaknya..

Itu kisah waktu nak pergi kerja la.. Waktu balik biasanya aku santai je.
Malas nak rushing,, dan ye, aku tak suka bawak kereta laju-laju.. 80 km/jam adalah normal speed aku.

Begini lah kot rupa orang yang kena travel agak jauh nak gi kerja ye..
Duluuuu masa kat Endau memang aku santai sangat-sangat. SANGAT. Especially bab pergi sekolah ni la.
6.45? Boleh je nak gi dapur goreng makanan ringkas buat sarapan. 7.00 a.m. masih sempat bersarapan sambil tengok MHI.
Sebenarnya memang tak patut pun.. Bila aku pikir-pikir semula sekarang, kenapa lah jarang-jarang sangat aku berusaha nak pergi kerja awal dulu.. Langsung tak nak train diri sendiri bersiap awal dan gerak awal..

So, sekarang ni merasalah aku..huhuh..
Jadi, untuk berfikir secara positif, terima sajalah.

Walaupun jadual pagi aku agak padat sekarang, tapi rasa aku jadi seorang yang lebih menghargai waktu.
Aku mula paham macam mana perasaannya bila datang awal ke tempat kerja..
Macam mana rasa cuaknya bila terlewat sikit gerak keluar dari rumah..

Best jugak sampai awal dan tengok keadaan sekeliling masih suram-suram.. Sejukk je ^^

Rasanya kalau masih di sekolah lama, aku masih lagi dengan rutin biasa - L.A.M.B.A.T

Apapun yang berlaku, semua pasti ada hikmahnya kan =)

No comments:

Post a Comment