Thursday, June 08, 2006

KPLI..

8th June 2006..

Today i sat for 1st KPLI assesment..ahaha finally i decided to try my luck 2 be a teacher.. Well, once upon a time i did ignore my mom's suggestion 2 apply on this, but apparently due to my recent experience on how difficult for me 2 find a job,i just want 2 try it...

I was allocated 2 take the exam at SMK USJ 4.. huh huh.. i've no idea where it is initially.. then got an info from aishah that i can take a metro bus from KL.. i asked for the metro people and then on monday afternoon i manage 2 find the skool + measure the time that i'll need in order to arrive there..

Early in this morning.. i left home at about 6.30 am (its remind me during my time when i work @ streamyx, huhu ).. I arrive at that skool at 8.10am.. waiting and waiting.. so sleepy..

and there it were the real malaysian teacher test.. not that easy.. tricky questions, but somehow i dun want to bother my self by taking it so serious..

Thursday, June 01, 2006

Kepayahan Mencari Kerja

Kadang² sampai 1 tahap aku terpikir.. kenapa laluan aku begitu punya susah.. x mcm org lain.. rasa penat dah mencari keje.. kadang² pegi interview rasa mcm kena tipu..

1)HSBC Call Center 
Dimulakan dgn kelas bah.inggeris, msc jobcamp.. 5 minggu.. seminggu kat kem bentong, 4 minggu kat brickfield college,bangsar.. sekurang²nya kat cni dpt knowledge dan juga kawan.. sweet memory 2 remember.. 

2)Jurulatih PLKN 
Tak sangka dpt tawaran.. tp clash dgn interview hsbc. ibu beria suh aku pegi..tp aku yg degil x nak.. padan muka, skang aku yg rugi.. akibat x mendengar nasihat ibu... 

3)Call Center Streamyx 
Aku 2gether² dgn ajet n bebudak internexia yg lain.. ingat ok la keje kol center,even keje shift,sbb katanya kalau dpt shif abes kul 12 ada transportation..sekalinya, masa training tu tetiba dorang kata dah x de transportation plak.. keje tough,tp masa keje je, balik x bwk apa2 keje ke umah.. gaji sikit, x padan dgn penat keje sbb jarak antara umah n tempat keje yg jauh gilos...mengenangkan prangai team leader yg hampeh lagi la sakit kepala.. belum sentuh lagi psl customer yg memacam "pe-'el".. lepas 5 minggu keje,akhirnya aku n ajet benti.. lepas dpt gaji.. 

4)Volunteer Petrosains 
Lepas confirm² x dpt keje dgn hsbc,aku n ajet apply kat cni,dipanggil plak gi interview..tp lambat sgt dpt jawapan.. aku ingat aku x terpilih, sbb masa interview mcm payah je.. bile ingat² balik psl interview nya rasa kelako pn ada sbb mcm susah..(kes arnab n kura²)

5)Forex Consultant 
Ini mmg hampeh!! Aku baca dlm paper post admin assistant..bila dtg interview rasa cam senang je interview 2..cam pelik pun ada.. manager 2 keep on telling me dat, "in our company,we emphasize on performance, not qualification.. ur qualification is there, but still we want 2 measure ur performance at the first place".. huiyoo.. ingat apa la keje nya.. ke esok kan hari nya aku terus dipanggil gi job briefing.. rupa²nya, company ni pasal foreign xchange.. aku x pernah dengar pn sblm ni, lagipun subjek financial bukan lah subjek kegemaran aku.. tapi takpe, demi nak mencari keje,aku gagahkan diri gak gi training 3 hari dan belajar pasal benda² yg cukup asing bg aku.. sib baik otak leh accept maths so x de la pening sgt.. tapi titik tolak yg membuatkan aku hangin tahap puting beliung ialah bila aku tanya kat manager 2 pada hari ke-3 training, pasal job scope n basic salary.. ada ke dia kata pnc.. private n confidential.. aku pun heran,aku ni keje ngan FBI ke? Apa yg nak berahsia sgt? Pasal gaji aku n zatul (sorang lagi budak baru) je pun, bukan tanya gaji dia or org lain.. plak 2 asyik ulang psl x mementingkan qualification 2.. sampai 1 tahap aku rasa x berbaloi aku blaja penat² dr tadika sampai ke u, kalau org x pandang qualification aku.. tu aku leh bersabar lagi.. tp kalau trainer yg cuma ada spm je tu berlagak² dpn aku, mintak maap mintak ampun aku mmg x leh terima.. kesudian aku bekerja kat c2, sampai aku pk x pe la,aku sanggup belajar dr dorang even dorang lepasan spm n diploma je, tp kalau dah nak berlagak sgt depan aku, payah la kan.. 

6)Part time Data Entry 
Yang ini plak, rasa cam aku yg buduhs pun ada gaks.. dek kerana desakan hidup kat kl yg sikit² nak guna duit, tp kedudukan kewangan aku makin merosot ble dah benti keje, maka aku gi la kat company ni.. rupa²nya dorang ni career consultant service.. nak keje kena bayor duit sbg registration fee la kunun, sbb pe² prob leh refer kat dorang.. keje yg aku mintak tu keje menaip je.. 1 assignment per week.. 40 pages, type exactly as the original.. RM400 per assignment.. sapa x nak kan? tapi risiko nya kena bayor RM150 sbg fee tu la.. lepas pk panjang,aku setuju la nak regist..bayor la, dgn kedudukan kewangan yg x stabil ni.. skalinya.. tunggu punya tunggu x de gak dpt call dr pihak yg nak bg assignment tu.. pas2 sib baik org staffing company ni call aku bitau kedudukan sebenar n terkini.. rupa2nya company yg patut bg assignment 2, ada mgmt prob, takut x leh byr gaji aku so x berani nak amik aku.. ok fine, dia kata nak carik kan company lain.. tp tungu punya tunggu punya tunggu dah minggu ke-4 x de gak.. sapa yg x angin.. kalau aku kaya aku x de la nak kisah sgt.. ini... Apa yg leh aku wat skang ialah keep on pushing them la kot.. sampai aku dpt job tu.. 

7)Call Center Executive 
Aku gi bebaru ni.. even ada pengalaman ngeri keje di callcenter,tp saja nak try kot yg ni lain experience nya.. penat² aku mencari sbb ingat tempatnya kat kl sentral, rupanya plaza central tu kat jln sultan ismail, area² Bukit Bintang nuu.. x pe la.. naik la sampai ofis, gi interview.. tapi 1 soalan interviewer tu yg wat aku stuck.. "You have a degree in IT, so, what are you doing here??" er,, aku-"I just want 2 gain experience working in callcenter environment.," soklan tu dah men downgraded kan aku sbnarnya..rasa mcm aku x diperlukan di situ.. rupanya company 2 wat telemarketing..pas2 aku ckp je la kat dia, i need 2 re-think about this, since its quite different from what i'm imagining.. Pastu dia kata, "So, i consider that u r not interested, " ... dat's all 

8)Pembantu kedai RM1.99 
Aku apply gak! sbb nak kena keje gak bile dah dok menyewa sendiri.. masa tu, budak2 tu kata penuh,tp aku leh tinggal kan butiran kat c2.. tetiba tadi bos tu kol aku suh aku dtg kedai mlm ni.. tungu punya tunggu, last2 keje ini yg dpt respon dulu.. Tapi, bila aku gi interview, n bila bos tu dah tau aku berminat untuk keje part time je, dia kata x bleh.. aku paham gak situasi dia, x kan dia nak hire org utk sekejap2 je.. 

9)Part time kat kolej ofis (Hafsah) 
Aku amik form nyer.. dah bisik² sambil mintak pendapat kak bayah, since dia ada experience keje kat kolej ofis.. keje nya ok je.. environment uia, sangat² leh masuk la.. cuma tang gaji tu yg payah skit.. aku calculate²..kalao aku keje maybe gaji aku dpt dlm bulan august.. gilak ah.. bulan tu dah bulan konvo ma.. isk3 lupakan je la keje tu didi...

10)Computer teacher @ Computer Tots..

Tak sangka lak leh dipanggil gi interview.. 1st interview..aku rasa aku screw up.. tp tetiba ptg tu dpt call utk gi 2nd interview.. masa 2nd interview pun aku rasa aku screw up gaks.. tp entah lah.. yg paling penting, yg dah wat aku tawar ati utk keje kat c2 sbb aku maybe ditempatkan kat 1 utama, damansara nuu.. ni dah kes mengimbas kembali zaman² keje kat vads dulu ni.. x per la kot..


11)Bookshop Assistant @ Kinokuniya

Aku x sangka dipanggil.. sbb aku apply thru email.. betul gaks cakap obert n dll dulu.. apply guna email ni possibility utk di panggil agak kurang.. apa x bukak email ke dorang ni.. ptg lepas xm kpli aku gi la ke kinokuniya klcc.. tak tau la. gaya mcm leh dpt.. tp x tau gaks.. kalau dapat, isnin dpn aku start keje la kot.. keje kat c2 tak la sehebat keje org lain.. tp memikirkan dr segi kemudahan transport dll, rasa nya dah cukup ok la kot.. keje pun pakai uniform, x payah susah² pk psl baju lain.. 


***Aku ada gak mintak keje lain, tp since no respons lagi aku mls le nak citer kat cni.. hadoooiii.. byk² beristighfar la memikirkan kesukaran ini..

Colour of Mine

Take this test at Tickle


Your true color is Blue!


What's Your True Color?

Brought to you by Tickle

Tuesday, May 23, 2006

Customer Is Always Right?

Suma org pernahjadik customer kan.. kot x maknanya dia tu bkn orang biasa, tapi mungkin orang utan, hehe.

Masa jadik csr dulu, sumtimes aku hangin gak dengan 'pe-el' customer yang byk cengkadak.. compaint itu, merungut ini, marah sana, && tak puas ati begitu begini.. Tapi lepas aku dah bertenang² && pk balik.. dorang mmg ada hak nak complaint, marah, ataupun merungut.. sbb dorang jugak yg membayar utk service yg dorang expect, pakai & guna.. Cuma kekadang tu cara dorang meng ekpress kan rasa ketidakpuasanhati(err, ada ke perkataan ni dlm bm ek.. lantak la.. ) cam keterlaluan.. Ye la, kitorang cuma csr.. bukannya technition apatahlagi manager, director ataupun lain² org atas²an tu.. cuma org bawahan yg bertanggungjawab menyelesaikan masalah dorang sekadar termampu.. Habis² terror pun, leh tolong troubleshoot ikut manual yg kitorang ada.. Lain la kalau aku ni manager kepada technition², yg kalau boleh nak aje aku assign technition kat setiap case² crirical yg memerlukan dorang, dan kalau boleh waktu tu jugak aku harap problem customer leh settle.. Tapi kalau dah namanya pun first level technical support.. jadik apa² makian, cercaan, kemarahan + apa² yg seaktu dgn nya suma terhumban kat kitorang..