Wednesday, February 13, 2013

Beli belah online

Senang zaman sekarang ni kan.
Boleh shopping secara virtual.
Dah tak payah nak basah-basah ketiak berjalan sana sini mencari barang.

Aku pun tak terkecuali jugak.. Menjebakkan diri dalam aktiviti merabakkan poket ni.
Dalam entri ni bukan la nak berlagak aku tetiap bulan mesti shopping ke apa.. nehiii. Aku pun kalau bajet tak berapa nak ada duduk diam-diam sudah. Bukak laman web jual-jual barang pun tidak! Takut stress bila dah tengok-tengok tapi tak boleh nak membeli.

Ye, aku tak tau la kenapa tapi when it comes to online shopping aku prefer seller yang boleh reply dalam kadar yang segera! Ini kalau yang style aku pm/email malam ni esok petang kang baru nak reply.. memang stress kot.. Especially kalau melibatkan barang yang ada ramai penjual..
Sah-sah aku akan kontek semuaaa penjual yang aku dah mark dan tanya harga.. Siapa yang reply cepat, kira dia punya rezeki la..

Selain dari kena reply cepat² aku juga suka seller yang sediakan pelbagai bank untuk pembayaran.. Sekurang-kurangnya bagi la 2 pilihan bank (biasanya Maybank & CIMB) ; bukan la cuma ada 1 je akaun.. Tak ke susah kalau customer cuma ada salah 1 je & dan tak sama pulak dengan akaun si penjual.. Bukan semua customer duduk area bandar ye.. Ada je yang tinggal dalam kawasan yang cuma ada 1 jenis bank je.

To be honest aku pun pernah pada 1 masa tu jadi online shoppers yang tegar.. hampir setiap bulan shopping. That was back when I was in Endau..

Apa nak buat,,... Duduk di sana memang aku macam mati kutu. Perjalanan pergi-balik ke sekolah setiap hari memang tak jumpa sebijik kedai pun. Hatta kedai runcit! So possibility untuk menyinggah dan membeli adalah sifar. Tak lama lepas aku kerja, aku terus beli broadband & selepas tu upgrade pulak kepada streamyx. So, memang amat mudah nak membeli belah.. Order. Bayar. Tunggu.. hehehe

Kemudian, masa dah ada perancangan nak pergi Korea, aku dah mula slow kan membeli belah online. Lama-lama terus stop! Masa tu, aku sangat bersyukur sebab wujudnya pilihan "Do not show in newsfeed" dalam Facebook.. Maka, tak ada lah gangguan emosi dan jiwa melihat barang-barang yang penjual upload.

Sekarang.. Bila dah pindah dan duduk dengan family sendiri.. pun aku dah tak terasa nak membeli belah online. Sebab UTAMA? Rimas..

Ye, masa mengemas barang untuk berpindah dulu, aku rasa sangat rimas dengan barang-barang aku sendiri.. Entah hapa-hapaaa yang aku beli. Begitu banyak. Dan sekarang bilik aku dah macam umah setinggan. Tak de tempat nak letak barang-barang aku. Yang paling dasyat ialah baju. Baju kurung. Ini bukan nak berlagak ye, tapi aku sendiri kagum & ada jugaklah rasa menyesal.. Dah dekat 2 bulan sekolah bukak kan? Dalam 7 minggu ni. bayangkan hari-hari aku pakai baju yang berlainan. Serious, aku tak sangka begini banyak baju kurung aku?

Jadi, azam aku tahun ni tak payah la sibuk-sibuk nak beli kain buat baju. Ko pakai je baju yang ada. Raya kang baru fikir nak beli baju. Ini tak masuk lagi dengan hadiah kain pasang masa nak pindah dulu. Semua tu tak berjahit lagi. **Ada member suggest aku kuruskan badan dulu sebelum hantar kain tu ke tailor.. yeah.. good idea..**

Tapi.. tak membeli belah secara maya tak bermakna aku menyimpan duit dengan baik sekalii.. Masalah sekarang lagi besar kot.. On the way balik kerja setiap hari aku terdedah dengan tempat bershopping yang lebih menarik.. Tak laa sampai tahap Jalan TAR ataupun Mid Valley macam kat KL nun. But still... kedai. Kedai yang lagi best kot dari kedai kat Endau nun..huhu.. Dan kalau aku drive ke arah bandar dah jumpa 1 shopping complex.. wuwuwuwu..apakah..

Jenis aku, suka belek-belek barang kat kedai. Tak semua kedai, tapi  antara kedai yang aku cukup minat ialah kedai komputer.. kedai buku.. dan farmasi.. Tak semestinya aku membeli.. Kadang tu hanya survey saja. Tapi masa survey tu sebenarnya dah plan dalam kepala.. nanti lepas gaji aku nak beli ini.. ini.. dan ini..
Begitu..

I need a new resolution about travelling, since when I made up my mind (or to be precised when I bought a plane tix) about going somewhere then I'll be a decent saver.

Ke manakah mahu ditujuuuu..huhu


Gambar kat tempat shopping yang aku suka. Myeongdong.. ^^


Ye.. Saya teringin nak pergi Myeongdong lagi..
Should I??

No comments:

Post a Comment