Thursday, September 18, 2014

Live update - Day 4

Baru lepas lunch..
Nasi goreng sepinggan dan teh ais nilainya 70000 dong bersamaan RM10.58. Nak cepat cepat masuk bilik, solat dan bersiap sebenarnya. Sebab nak round bandar for the last time. Tapinya clash la pulak dengan housekeeper. Dia baru masuk untuk bersihkan bilik.

So duduk la melepak di lobi.

Dari masa makan tadi..aku memendam perasaan ni.

Benda yang paling susah aku nak maintain atau amalkan sepanjang aku travel ni ialah bersangka baik. Ya Allah susahnya.. payahnya..

Aku tak tau kalau ini hanya perasaan aku je.. tapi aku tak tau kenapa kebanyakan Malaysian yang aku jumpa di sini sombong sombong belaka.

Susah ke nak bagi senyuman ikhlas ek..
Sampai satu tahap aku pujuk hati aku. Maybe diorang tengah dalam mood tak mau senyum. Kita mana nak tau kalau diorang tengah bad mood ke apa ke..
But again, kau nampak rakyat senegara dengan kau sedang tersenyum pandang muka kau tapi... kau boleh buat tak tahu.

Apa hebat sangat ke... berjalan di Vietnam ni..

Mungkin kalau di Malaysia..di mana mana, contohnya pasar malam atau pasar raya..kita memang buat tak tau pada strangers yang kita jumpa. Betul..itu aku mengaku.

Tapi aku rasa bila di negara orang, aku akan excited kalau terjumpa rakyat senegara.. rasa nak senyum dan paling tidak anggukkan kepala sikit.

Ada la jugak rakyat Malaysia yang peramah.. Sekumpulan cikgu cikgu dari utara.
Kemudian ada 1 couple ni.. bertiga dengan baby diorang. Si bini la yang rajin balas senyuman aku walau dari jauh. Senyum dan angguk kepala. Walaupun kami masing masing tengah makan. Duduk pun jauh jauh. Sampai 1 tahap aku elak nak tengok arah dia sebab nanti setiap kali bertentang mata dia senyum dan angguk kepala.

Selebihnya, rakyat vietnam sendiri.
Ada tu siap kejar dan panggil aku dalam Ben Thanh, walaupun asalnya aku buat buat tak tau sebab ingatkan dia nak suruh beli barang. Tapi bila dia sebut teacher, aku terkejut dan dia tunjuk tempat kerja sorang lagi kawan dia. (Aku tak berapa cam muka dia)
Sedih ko.. orang luar yang lagi peramah dari orang sendiri.

Aku tak tau apsal aku emos tetiba. Aku syak aku dah dekat nak period ni.

Takpe Didi takpe... ini barulah namanya jauh berjalan luas pemandangan kan.

Sekian. Makcik housekeeper dah siap mengemas nampaknya..

I miss korea... huhu takde kena mengena.

No comments:

Post a Comment