Sunday, October 26, 2014

2014 Saigon September - Day 4, 18 Sept 2014

Assamualaikum.

Cerita hari keempat. Baca kisah ke Chu Chi Tunnel pada hari ketiga di sini.

Semalam kan aku pening kepala.. Pening tu berpanjangan ok.. Jadi aku decide untuk tidur lama sikit dan berehat. Malas nak torture diri sendiri.

Plan hari ni santai-santai je. Pegi minum kopi dekat kedai kopi, lepas tu jenjalan kat taman.

Mula-mula aku masuk tengok-tengok apa ada dalam Ben Thanh. Hahaha dah hari keempat baru masuk dalam tu ok.. Sebab aku dah tau barang dalam tu agak mahal, so macam takde perasaan sangat nak membeli. Bila dah tak ada perasaan nak membeli lalu tak teruja langsung lah ye.

Masa ni ada satu kejadian sadis.. Aku terjatuh terduduk kat dalam Ben Thanh Market ok. Kebetulan selipar yang aku pakai agak licin.. Lantai dalam tu pun agak licin.. Bedebuk terjatuh. Nasib baik ada peniaga (entah peniaga entah bukan) datang tolong bangun kan aku yang tergamam.. Huhu.

Then pegi makan tengah hari kat Restoran Amin. Sebelum ni asyik makan dekat Basiroh aje. Oh ye sepanjang aku kat sana, memang tak ada langsung masuk ke restoran lain. Sebab takut mahal..huhu. Kalau tengok restoran tu ada aircond, memang conform mahal.. Aku lebih rela spend duit uutuk shopping barang daripada makan makanan mahal-mahal.. Lagipun makanannya sama macam makanan yang ada di Malaysia.

So lepas makan, solat zuhur, bergerak la aku.
Cari Trung Nguyen, kedai kopi. Kalau kat Malaysia ni ala-ala Starbuck la..
 
 
 

Cewah padahal kat M'sia masuk Starbuck pun tak pernah aku ni..
Oh ye. Kat bawah ni jualan produk kopi je. Nak minum kat situ naik atas.

Arghh pahit.. Sedap lagi kopi RM3.

Then, terus cari taman..
Mari layankan gambar-gambar ni ye.

 Dari taman ke satu taman aku berjalan..
Bajet artistik sangat la ni?? hehehe

Warga Vietnam beriadah di petang hari..




Ok, taman terakhir ialah taman yang dekat depan bangunan Cathedral tu.. Namanya aku tak tau..
Dalam perjalanan.. jalan raya yang mula sibuk dengan mereka yang baru balik kerja.

Tadaa dah sampai..
Redup je tempat ni.. Tapi aku ada 1 pengalaman tak best.. Boleh ada ada sorang pakcik ni kencing kat salah 1 pokok kat situ.. Lepas tu, bila aku nampak lecak-lecak kat pangkal pokok terus aku terpikir ianya bekas orang kencing.. duh..

Then gerak ke tempat terakhir which is Reunification Palace.

Selesai amik gambar, aku gerak balik ke hotel.. Hari ni lebih santai sebab dah paham dan pandai baca map, berbanding hari pertama hehe.

As usual, malamnya aktiviti yang sama.. Dinner dan kemudian merayau kat pasar malam.. perabihkan duit. huhu.

Berjalan kat Vietnam ni, pada aku sakit hati kalau tak bawak duit secukupnya.. Sebab harga barang-barangnya agak murah la..compare dengan kat tempat kita.

So, tamat lah kisah hari keempat. Flight je JB adalah pada hari esok, jam 8.30 a.m.

Sekian dulu, nanti aku sambung lagi. Tak sabar nak habiskan cerita Vietnam ni. Sebab nak cerita pasal trip ke Sabah pulak..hehe.

No comments:

Post a Comment