Friday, December 19, 2014

Oh Sistem Imunisasi ku.

Assalamualaikum.

Tiba-tiba rasa nak update blog, tapi bukan nak sambung travelog huhu.

Aku perasan, sejak umur menginjak masuk 30 series ni, aku lebih kerap sakit berbanding zaman 20-an dulu. Seingat aku la kan, sepuluh tahun yang lepas, aku pernah belek-belek koleksi kad klinik ahli keluarga aku. Sebab kad-kad tu parents aku kumpulkan sekali. Memang kad aku sorang je yang takde. Betul, life aku banyak dihabiskan dengan tinggal di asrama dari zaman sekolah sampai zaman U kemudian maktab. Kalaupun aku sakit dan perlu ke klinik biasanya klinik tu somewhere dekat sekolah/uni. Cuma sekarang, bila dah kerja aku tinggal menetap di rumah sendiri.

Satu yang aku perasan, kekerapan aku pegi klinik. Actually kelmarin aku baru je pegi & masa doktor menulis catitan dalam kad rekod aku, aku perasan dah berhelai-helai. Bila balik dan aku susun ubat dalam first aid kit aku, memang betul-betul banyak pun, huhu. Untuk tahun ni je, rekod demam, cirit-birit, allergik gatal-gatal, beguk & yang semalam sebab naik bintik merah di badan.

Serius, yang the latest ni paling  menakutkan. Naik bintik merah di badan, apa lagi yang aku fikir kalau bukan denggi? Ngeri oo. Tak tenang aku dua tiga hari lepas. Syukurlah doktor kata bukan, sebab key point nya aku tak demam. Bintik merah tu masih kekal misteri. Aku siap 'bentang' apa aku makan hari tu & diet aku sekarang. Nak kata allergik pun, aku memang makan benda yang biasanya ok bila dimakan.

Apapun, aku masih menunggu bintik merah ni hilang.Ada bahagian yang mula rasa gatal-gatal. Gatal ok lagi, sebab aku tau itu eczema. Kalau eczema, aku memang dah bersedia dengan ubat.

Sekarang kesedaran aku makin bertambah kot. Kalau macam ni rekod kad klinik aku untuk usia 30-an, macam mana bila sedekad lagi berlalu nanti, (kalau panjang umur lah).

Pesanan untuk diri sendiri. Marilah menjaga kesihatan. Marilah mengamalkan cara hidup yang sihat. sayangi diri sendiri ^^



2 comments:

  1. betul betul betul.. semakin dewasa dan membesar umo.. makin kerap gak shin rasa x sehat.. dah la mcm shin kurang exercise.. takat jaga makan je.. badan x fit mcm dulu.. selalu pk nk start jogging.. tp tiba masa.. malasnyaaa.. melepek je.. semoga kita semua sehat sehat la ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe Shin, part nak jogging tu betul sgt. Mula2 mmg berkobar2.. sampai masa, alahaiiii malasnya nak salin baju nak keluar.. Jom sempena tahun baru letak azam bersenam atlis 2 atau 3 kali seminggu.. ;)

      Delete