Saturday, July 07, 2018

[Produk Review] Kisah penyakit gatal-gatal / Eczema (2.0)

Assalamualaikum..

Sejak aku up kan entri ni pada 2014, cerita ini adalah salah satu entri popular dalam blog aku.

Ye, manusia mana je yang tak pernah merasa gatal kan? Ada ke rakyat Malaysia yang tak pernah kena bintat lepas digigit nyamuk? Belum cerita pasal digigit semut gatal, kerengga atau apa jua serangga, terkena gegata, atau apa jua penyebab anda mengalami kegatalan. Tapi tak termasuk menggatal nak kawin lebih dari satu, ye. Golongan ni gi main jauh-jauh sikit, shoohh-shoohh. Sesungguhnya tiada info yang berguna untuk anda di sini.

Macam dalam entri pasal eczema yang lepas, aku memang sesekali akan kena penyakit gatal-gatal ni. Punca? Aku pun tak pasti. Jalan penyelesaian terbaik yang aku fikir ialah sediakan je lah ubat yang berkesan dan sesuai, dengan izin Allah.

Untuk diri aku kan, penyakit eczema ni boleh jadi semanja-manja penyakit, dan juga separah-parah penyakit.

Manja macam mana tu?
Maksud aku, masa di peringkat awal, waktu ianya cuma berupa bintat macam kena gigit nyamuk tu, jika diberi rawatan dengan baik dan betul, ianya boleh hilang dalam masa 1 hari, dengan izin Allah. Tapi aku mesti sapu ubat la. Tak boleh biarkan macam tu je, dengan harapan sembuh sendiri. Takde maknanya.

Separah-parah penyakit?
Haaa. Aku dah rasa sekali. Cukup la sekali.

Al-kisah, masa aku nak berangkat ke Turki tahun lepas, tiba-tiba muncul satu bintat dekat kaki, tak jauh dari buku lali, atas sikit dari buku lali. As usual, aku sapu ubat. Tapi dah ditakdirkan benda nak jadi.. Aku kan sentiasa pakai baju dan seluar inner kat dalam, untuk panaskan badan (Turki & Bosnia masa tu early winter). Dalam kesibukan berjalan, aku terlupa nak sapu krim secara tetap. Sampai lah pada satu hari aku terbelek kaki aku dan perasan bintat tu dah berubah jadi merah, makin luas areanya, macam syiling 50 sen lama tu kot. Masuk beberapa hari kemudian, makin merah, kawasan merah tu makin luas, dan dekat tengah tu macam ada bintat warna hitam.

Aku ada celup kaki aku dalam air panas semulajadi masa dekat Cotton Castle, Pamukkale. Aku fikir, air panas dari perut bumi yang ada kandungan sulfur tu baik untuk sembuhkan penyakit eczema ni. Rupanya tak berkesan untuk kaki aku. Makin teruk. Makin merah. Dan bintat hitam tu makin besar. Aku takut nak usik. Kawan-kawan travel aku kata mungkin bawah bintat hitam tu ada nanah. Tapi serius aku takut nak usik.. Aku cuma mampu sapu ubat je. Kawasan tu tak sakit, tapi gatal. Ada juga yang perasan dan tegur bertanya, sama ada aku mempunyai penyakit diabetes. Erk jangan lah weh. Takut aku. Memang ngeri la. Dan aku takut nak pergi klinik atau hospital dekat oversea. Takut kena tahan ke..Nanti menyusahkan orang lain. Nanti schedule perjalanan terganggu. Dah la ada language barrier kan. So aku bertahan dan bertabah aje la. Time mandi, wuduk, nak tidur, timbul la rasa sayu dan sedih mengenangkan kaki yang bermasalah. Tapi time merambu dan mengukur jalan di siang hari, tak ingat dah semua tu ye, hehehe.

Ohye. Lama tak lama aku menanggung gatal, sakit, dan emosi sedikit terganggu (hiks!) itu adalah dari 29 November sampai 24 Disember. Ye, aku tinggalkan rumah pada 29 November dan sampai semula ke Malaysia pada 24 Disember. Sepanjang tempoh tu, tak ada sekali pun aku bercerita pada famili atau rakan sekerja dalam group whatsapp/telegram. Reason? Aku tak nak serabutkan kepala otak aku. As I expect people to be considerate and helpful, I am also aware that there's always people who tend to make me feel miserable. Seriously I cannot stand hurtful comment. Even if they mean it as a joke. Understanding & foreseeing this, I decided to keep everything by myself, all the time. Dah balik Malaysia, dah pergi klinik jumpa doktor, barulah aku buka cerita. Mak aku tau masa malam aku sampai rumah tu. Dia nampak sebab memang ketara kaki aku merah kot. Seram weyh. Mak aku takutkan aku dengan kemungkinan aku ada diabetes. Ya Allah aku ingat lagi aku memang terus tak lalu nak makan masa tu.

Esoknya, tengahari, aku pergi klinik. Pagi tu aku tido, hahahaha. Jet lag la apa lagi. Alhamdulillah doktor sahkan aku takde diabetes (A friend of mine siap cakap, "Alhamdulillah, boleh makan baklava lagi.." hahahaha kongajo sangat kan dia ni). Kulit warna hitam tu doktor tarik dan tanggalkan sebab itu kulit mati. Bila tercabut kulit tu, bawah tu macam lopak tau. Dalam tu ada nanah beku. Nurse cuci luka tu. Diorang cuba hilangkan nanah tu. Tapi susah sebab nanah tu macam dah melekat dekat daging. Sakit tak? Mesti lah! Hahaha. Dua tiga hari juga aku berulang alik pegi klinik untuk cuci luka dan dressing. Lepas beberapa kali perhatikan nurse tu buat kerja, aku kemudiannya masuk Guardian Pharmacy dan beli apa yang patut. Lepas tu aku buat sendiri je. Jimat sikit hehe.

Nak tunggu luka tu baik makan masa dalam sebulan jugalah. Bila dah baik, tinggal lah parutnya. Tak pasal-pasal kaki aku berparut ya. Itulah souvenir termahal dari trip Turki-Bosnia aku, hehehehe. Selagi hayat dikandung badan, kalau terpandang parut tu, aku takkan lupa kisah disebaliknya.

Aku ada je gambar-gambar keadaan kaki aku dari masa ianya memerah sampai lah lukanya kering dan baik. Tapi nak tunjuk kat sini, tak boleh sebab aurat.

Ha. Panjang tak cerita aku. Aku belum masuk part 2 yang sangat penting ni.. It's about the remedy.

Okay. Lepas eczema tu sembuh kan, aku teruskan lagi pencarian krim eczema yang sesuai. Dan akhirnya aku berjumpa sebuah kedai online dari instagram. Akak ni jual produk-produk untuk orang yang ada masalah eczema macam aku, dan juga produk harian/skincare buatan sendiri yang bebas bahan kimia. Banyak juga produk yang dia jual. Antara yang aku pernah beli dan guna ialah

Eczema Cream
Terbaik. Paling Best. Krim ni boleh sapu kat satu badan. Aku suka sangat sebab satu krim boleh guna di muka atau mana-mana anggota badan. Juga boleh sapu di kulit kepala yang kronik kelemumurnya. Aku ada 3 bekas krim ni okay. Satu di rumah, satu dalam handbag dan satu lagi dekat sekolah. Paranoid tak aku? Ye aku mengaku aku paranoid, lebih-lebih lagi lepas dapat souvenir parut Turki/Bosnia tu.

Syampu santan.
Syampu yang bebas bahan kimia dan fokus untuk hilangkan kelemumur dan kegatalan kulit kepala. Bahan utama ialah santan. Tapi baunya tak busuk dan tengik ok. Aku dah beli masuk botol ke lima. Selain dari syampu santan, ada juga syampu castor oil dan syampu bar. How cool is that! Aku standby simpan syampu bar ni untuk bawa pegi travel.

Deodorant cream.
Chemical free. Dan cara penggunaan yang unik. Kena colet guna jari dan sapu di ketiak. Apa? Geli? Entah, aku okay je. Sebab ketiak aku bersih, hehehe.. Come on...ketiak sendiri kot huhuhu.

Rose water.
Aku guna sebagai mist dan juga toner. Rasa best je spray spray dan muka berbau rose. Harga pun sangat affordable berbanding harga mist di luar sana.

Face Oil
Untuk muka. Pemakaian yang berterusan dengan izin Allah boleh melembapkan, melembutkan, dan melicinkan kulit muka. Aku sapu juga pada parut souvenir Turki/Bosnia aku tu (kalau teringat laa)

Serum
Serum ni aku baru je guna. Aku suka sebab bau nya bau ros.. Hehe aku memang sedikit fanatik dengan apa saja yang ada bau-bauan bunga ros.

Hair and body oil
Aku guna untuk kulit kepala aku yang berkelemumur tebal. Juga pada kulit yang keras dekat tepi ibu jari kaki.

Mosturizer & sunblock
Pelembap muka yang juga berfungsi sebagai sunblock.

Magnesium Oil
Silalah google sendiri untuk tau kepentingan mineral ini untuk tubuh badan kita. My verdict, kalau spray dah sapu dekat tapak kaki insyaAllah tidurku akan menjadi lebih lena. Tak sapu magnesium oil pun dah lena, hihi.

Sabun eczema
Saja nak cuba. Kalau ada gatal-gatal sikit je pun, aku akan tonyoh masa mandi dengan menggunakan sabun ni. Walaupun aku dah ada krim. Kan aku dah kata aku paranoid tadi, huhu!

Crack Heel Balm
Untuk disapu pada tumit yang pecah-pecah dan merekah.

Lotion Bar
Macam losyen, tapi dalam bentuk bar.

Lip Balm
Lip balm pun ada. Aku suka sebab ada peppermint, rasa berangin je bibir.

Liquid Castile Soap
Ni ialah body wash. Bagus sangat untuk kulit eczema dan sensitif. Aku beli sebab sabun cecair yang satu ni boleh jadi body wash dan juga boleh jadi facial wash. Cool kan? Dua dalam satu.

Banyak ke ek aku membeli?
Ketahuilah, aku memang begini ye jika dah suka dan puas hati. Lagipun siapalah yang nak belikan untuk aku kalau bukan diri sendiri, ye dak? Sayangilah diri sendiri kerana dirimu bergitu berharga.. Hihi.

So, kalau ada yang mencari krim eczema yang best macam aku guna boleh lah pergi jengah instagram akak ni. Tengok-tengok, baca sendiri info nya, hadamkan, dan nilaikan sendiri. Cubalah berkomunikasi dengan akak tu, sebab dia yang menghasilkan produk dan dia lebih arif nak menjawab soalan korang. Boleh juga cerita apa masalah yang dihadapi sebab akak tu boleh customize kan bahan dalam produk, ikut apa masalah korang. Yang penting, harga yang dia jual sangat reasonable. Dengan produk yang bebas bahan kimia dan terbukti berkesan, pada aku harga yang dia letak untuk produk-produk dia adalah murah.


Boleh ambil kira testimoni aku yang tak seberapa, kat atas tu. Review aku demi Allah, jujur okay. Aku share apa yang aku rasa.

Sesungguhnya entri dan review ni bukan review berbayar. Akak tu tak tau pun aku buat entri pasal produk dia ni. Aku paham, korang boleh tersesat masuk blog aku, dan baca entri ni sebab korang tengah miserable sebab ada sakit gatal-gatal dan eczema kan? Ayuh bertindak sekarang. Semoga dipermudahkan insyaAllah. Yang penting kita kena ingat, sakit ni, kita berusaha cari ubatnya. Kesembuhan itu atas izin Allah. Teruskan berusaha (cari penawar) dan berdoa.

Okey, sila tekan sini untuk terus ke whatsapp number akak tu. Nama beliau ialah Kak Kiah, ya.

P/s-Aku harap tak ada yang utarakan soalan pada aku pasal produk ni ye, sebab aku bukan orang yang menjual, jauh sekali menghasilkan produk. Aku ni share pengalaman je. Sapa tanya aku rotan! Marilah kita jadi netizen yang rajin membaca.

4 comments:

  1. betul, setiap rumah kene de ubat gatal, lagi2 yang de bdak kecik.

    ReplyDelete
  2. terima kasih tolong share kan tips untuk sakit eczema...karang-kadang tu buntu nak buat apa2...lebih2 lagi jenis ubat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.. Kalau dah bersedia dgn ubat nya, inshaAllah memudahkan rawatan kan..

      Delete