Thursday, September 29, 2016

Alhamdulillah sampai umur ke angka ini.

Tahun lepas aku takde buat apa-apa entri sempena hari kelahiran kan. Tahun ni aku buat lah, sebab.. Bila aku belek-belek blog aku ni, tahun pertama aku wujudkan blog ni masa umur aku 24 tahun, iaitu 10 tahun yang lalu. Erk. Lama pulak rasa. Tapi blog ni kan kategori suam-suam kuku je kekekeke. Update ke tidak itu ikut mood tuannya yang macam roller coaster ni pulak, kan.

Jadi, marilah, sembang-sembang kosong (kira bersembang ke kalau aku je yang membebel ni huhu)

Bulan lepas jugak sebenarnya ialah genap 8 tahun aku jadi cikgu. Kadang rasa macam lama. Tapi sebenarnya tak ada lah lama sangat. Dan aku masih ada 24 tahun perlu berkhidmat, kalau panjang umurnya. Amin, insyaAllah. Semoga meniti usia pencen tu nanti aku masih sihat walafiat.

Cakap pasal cikgu ni. Tahu tak sebenarnya pekerjaan ni tak termasuk dalam cita-cita aku masa meningkat dewasa. Masa kecik-kecik dulu, ada lah jugak berangan nak jadi cikgu. Tapi lepas tu, selalunya aku cakap/tulis cita-cita aku ialah akauntan/jururawat. Sebenarnya lama juga aku stick dengan cita-cita akauntan tu. Sampai lepas SPM nak masuk U pun aku masih dengan keinginan nak jadi sorang akauntan. Yang membuatkan aku kecundang ialah bila belajar topik company account masa dekat matriks. Aku sangat-sangat tak suka topik tu. Aku tak paham-paham. Dan aku pikir, kalau aku masuk main campus nanti amik course accounting ni, satu topik tu akan jadi 2 subjek. Wallawey, tak mau. Sanggup aku akhirnya pilih pilihan kedua aku, iaitu IT. Dan diringkaskan cerita, aku sebenarnya tak ada lah terror mana pun dalam IT ni. Belajar macam-macam bidang/cabang, dan aku rasa macam aku celup-celup je setiap 1 bidang.
Pernah kerja bahagian customer service IT hampir 13 atau 14 tahun dulu. Tapi tak kena dengan jiwa. Pernah juga keje beberapa pekerjaan atas dasar tangkap muat sebab mahu ada income, walaupun keje tu guna kelayakan SPM je.
Pernah rasa macam diri ini tak berguna, cari keje tak jumpa-jumpa.
Pernah rasa down gila bila bandingkan pekerjaan diri ni dengan pekerjaan kawan-kawan lain.
Pernah rasa sedih gila, mak bapak hantar belajar masuk asrama penuh & U tapi akhirnya keje juruwang.
Akhirnya, jadilah aku yang sekarang..
Aku harap tak ada yang terasa hati dengan statement aku tadi tu. Aku tak ada niat nak merendah apa-apa pekerjaan pun. Bukan ya,..
Tapi dalam situasi aku yang dapat pendidikan sampai terima ijazah, ada rasa sedih juga bila aku kerjanya jadi sorang cashier, dan juga pekerja kilang.

Awal-awal aku jadi guru dulu, aku rasa rendah diri jugak. Sebab ada je orang pertikaikan yang lepasan KPLI macam aku ni, jadi cikgu sebab dah tak jumpa pekerjaan lain.

Aku tak nafikan fakta tu. Memang itu sejarahnya. Tapi lepas 8 tahun, aku dah mula ubah cara aku berfikir. Kalau lah ada kapsul masa boleh patah balik ke 8 tahun dulu, aku nak sangat bagitau diri aku masa tu tak perlu ada rasa rendah diri. Nilai seorang cikgu tu, bukan diukur dari itu semua. Yang penting sebenarnya kesungguhan menjalankan tugas. Tak kisahlah cikgu newbies atau pun cikgu berpengalaman. Kalau pengalamannya bertahun-tahun, tapi semangatnya ala ala chipsmore kejap ada kejap tak ada pun tak guna jugakkan. Semangat itu yang paling penting.. Dan juga kesedaran, tentang konsep makan gaji. Jadi gaji yang diterima pun harus berpadanan dengan kerja yang dilakukan. Gaji tiga ribu, tapi expect keje macam orang yang gajinya seribu?? Kan sesuatu tu. Jadi, tak kiralah cikgu KPLI ke, diploma ke, diploma lepas tu sambung ijazah ke, ada master atau phd ke.. Akhirnya berbalik pada akarnya, bersemangat ke tidak? Bersungguh ke tidak? Membantu ke tidak?

Jadi, semoga kedatangan angka baru 34 dan 8 ni, juga sentiasa diiringi kebaikan. Selari dengan kematangan diri dalam macam macam aspek. Kadar akhlak juga harap makin bertambah, insyaAllah.
Syukur dengan nikmat diberi usia. Amin.

P/S-Walaupun dah  masuk 34 tapi tetap rasa nak gunakan bahasa aku kau di sini.. takpe kot kan? Bukan kasar kan? Aku rasa lebih selesa dan mesra, takde niat nak kasar-kasar di situ tau.

 

2 comments:

  1. happy birthday didi. semoga terus menjadi pendidik awesome!!!.

    ReplyDelete