Sunday, 27 November 2016

Cuti sekolah kembali

Assalamualaikum dan hai.

Cewah macam bagus je nak hai hai kan hehe.
Curi masa sekejap update blog bersawang ni.

Cuti akhir tahun kembali lagi, yabedabeduu!
Tapi takyah nak yabedabedu sangat lah kan, sebab sebenarnya esok (5 hari berturut dalam minggu ni) aku masih perlu datang ke sekolah. Arahan puan GB, semua guru perlu hadir bertugas selama seminggu pada minggu pertama cuti sekolah. Lengkap berpakaian rasmi lagi hehe.. Baiklah. Dengan nametag sekali aku akan pakai ya, hehe.

Ohye. Aku nak tinggalkan komen pasal keputusan UPSR. Buat kenangan, gitu. Ini luahan hati aku pasal UPSR 2016 ni.
Tahun ni, aku diberi mandat mengajar tahun 6 lepas 3 tahun aku 'bebas' sejak datang ke sekolah ni. Memang mood aku macam roller coaster kot sepanjang tahun. Sebab ajar kelas yang ambil periksa ni adalah sedikit tertekan (ayat sopan, sedikit. .yang sebenarnya BANYAK tekanan, ok).. Tapi alhamdulillah, aku sebenarnya puas hati dengan result kelas aku. Aku pegang kelas kedua. Masa mula-mula budak-budak ni jawab soalan dengan format baru, cuma 3 je dari 31 orang yang lulus dalam kertas pemahaman. 6 orang sahaja lulus untuk kertas penulisan.
Tapi, KPI yang harus dicapai ialah 28 orang lulus. Kalau ada yang gagal pun, hanya 3 orang sahaja ya..huhhuhuhu. (Mohon jangan salah faham di sini, bukanlah maknanya kami mengharap ada 3 orang yang mesti gagal.. Of course aku harap semua sekali lulus, tapi kita buat estimation merujuk kepada data sedia ada..)

Aku sebenarnya sepanjang tahun ni, cuba pujuk hati aku, terima kenyataan yang tak semua budak ni boleh dan mampu. Yang memang betul-betul lemah tu, tak kan nak dipaksa paksa dan di marah kan. Diorang ni bukannya tak menyerap langsung ilmu yang diajar.. Cuma itulah. Ibaratnya kalau aku bagi 50%, yang diserap 20% gitu.. Yang penting, cuba.. Selebihnya, berserah. Dan ye, budak-budak kelas aku ni memang ada macam-macam pe'el yang menduga mental aku juga, huhu. Setelah bersilat berkungfu, berkuntau, dan apa semua.. Akhirnya keluarlah keputusan. Untuk kertas pemahaman, 8 orang gagal. Dan kertas penulisan, seorang saja yang gagal. Huhu. Lagi best, ada 3 orang budak kelas aku yang berjaya dapat A untuk subjek BI Pemahaman walaupun dari kelas kedua. Dan A diorang cuma satu tu jelah..  bukan dari subjek BM tapi BI ye..
Terharu dan gembira sebenarnya. Sepanjang pengalaman aku ajar tahun 6, ini lah pertama kali aku wat lek wat pis masa nak exam dengan tak mengindahkan nak cari soalan spot/ramalan. Aku tak kuasa, sebab aku penat dengan semua tu, dari zaman aku mula berkecimpung ajar tahun 6, dulu-dulu. Silalah anak murid ku sekelian, jawab macam yang dah diajar. Takde spot spot ye.

Tapi, disebalik gembira tu, ada sikit sedih juga sebenarnya.. Sebab hari akhir sekolah hari tu, cuma beberapa orang je yang datang jumpa aku untuk bersalam dan cakap terima kasih. Mungkin aku lah kot yang gagal terapkan nilai murni kat situ.
Cakap pasal sedih ni. 8 tahun lepas pun aku ada rasa macam ni.. Memang betul, di hari terakhir sekolah takkan semua murid akan cari cikgu untuk ucap terima kasih/bersalam. Tapi tak apalah.. Sedih tu memang ada sedikit.. tapi kehidupan perlu diteruskan. Kadang-kadang aku rasa macam syok sendiri pun ada. Tapi yang paling penting, aku dah lunaskan tanggungjawab aku dan cuba sebaik mungkin.. Tak ada apa yang aku nak kesalkan dengan keputusan periksa..

Okay. Dah tutup cerita sedih seposen tu.. Tak sabar nak recharge semangat masa cuti sekolah ni..Hip hip hooray~~

No comments:

Post a Comment