Thursday, June 21, 2018

Sharing your inner thought

Assalamualaikum..

Pernah tak.. Dalam hidup ni.. Korang tiba-tiba boleh bercerita sesuatu yang personal dengan someone yang baru dikenali. Senang cerita, stranger la. Tak tau nama penuh.. Tak tau muka dia macam mana.. Tak kenal dia langsung, luar atau dalam. (Huhhu tiba tiba rasa kau dah kenapa Didi nak tau dalaman orang lain kan; penyibuk)

Tak pun, orang tu korang baru je kenal beberapa hari. Mungkin cuma tahu serba ringkas tentang dia. But still, baru kenal beberapa hari kan. Tapi entah macam mana boleh bercerita dan berkongsi sesuatu yang personal.

Sedangkan.. Di sekeliling kita.. ada rakan sekerja yang kita dah kenal bertahun-tahun. Atau mungkin juga ahli keluarga sendiri yang tinggal sebumbung dengan kita seusia umur kita hidup. 
Tapi, somehow, mulut kita macam berat nak berkongsi tentang sesuatu perkara.

Apa? Tak pernah? Hahahaha bagus! Manusia memang diciptakan Tuhan bervariasi supaya hidup ni berwarna warni.

Yang tak pernah, sila keluar baris dan bertebaran ke tempat lain please. Yang berfikiran sama macam aku je stay dalam barisan okay. 

Ye, aku tergolong dalam spesis macam ni. Sekejap tadi, aku baru bersembang dengan sorang stranger yang aku kenal dari FB. Topik kami asalnya travel. Dipendekkan cerita, kami saling bertukar info tentang travel. Tapi entah macam mana boleh termelalut cakap pasal benda personal. Smooth je perbualan tadi. Kami boleh saling menunggu reply dari dua-dua pihak, dan berbalas pendapat/cerita.

Huhu let me tell you. Aku ini orangnya sangat susah nak buka mulut dan bercerita kisah umur ku yang dah lanjut tak kawin-kawin, pasal pengalaman aku, dan juga pasal pendapat peribadi aku. Aku tak tau kenapa dan macam mana, yang pasti sistem otak aku dah train diri aku supaya pasang perisai dengan baik. Aku bukan mudah-mudah nak buka mulut macam tu je. 

Jadi, kalau orang yang tau 'cerita dalaman' aku ni, consider yourself as a lucky person sebab anda boleh tau. Pastinya, cerita itu keluar dari mulut aku juga. Sebab, sistem otak aku juga akan scan individu mana yang aku rasa aku nak kongsi. Bukan semata-mata atas dasar kepercayaan je ye. Kalau nak ikutkan percaya, aku percaya pada parents aku. Tapi, aku tak boleh nak berkongsi cerita-cerita personal macam kat atas tu. Kenapa? Entah aku tak tau. Ini semua seperti misteri yang tak dapat dirungkaikan.

Aku bercerita juga, bukan simpan semuanya dalam hati. Tapi itulah, aku memilih pendengarnya. Disebabkan perkara ni jarang berlaku, dan tiba-tiba sekejap tadi aku terjumpa dengan insan bertuah terpilih itu, aku terkesima sekejap. Lalu boleh pula aku jadikan satu entri.

Heheheh amboi macam lah cerita kau tu ekslusif sangat kan; insan bertuah la, insan terpilih lah.. macam bagus je kihkihkih. Bagi chance la ye, sesekali aku nak up entri macam ni. 

Okay sebagai penutup entri ni aku share satu gambar yang aku suka dari folder Goreme, Turkey aku.. Pemandangan menjelang sunset berhadapan dengan Rose Valley, Goreme. Aku suka sangat Goreme ni. Perasaannya masa ada dekat Goreme ni, rasa syahdu. Sebab Goreme sebuah bandar yang bertenang, dengan muka bumi yang cantik. Macam dekat planet lain pun ada.


No comments:

Post a Comment