Monday, August 13, 2012

berDrama berFikir

Dah lama kot aku tak layan cerekarama melayu kat tv.
Tapi kali ni entah kenapa lepas tengok terus rasa nak tulis sesuatu.
Rasa macam fikiran aku dok memutar-mutar berfikir pasal cerita tadi.

Aku ingatkan cerita baru.. Rupanya cerita recycle. Dah pernah tayang tahun lepas. Aku je yang tak tau.

Sinopsis:
Bara Cinta Ramadhan
Malek, seorang pemandu lori yang sudah berkahwin dengan Rozita & mempunyai 3 anak. Mereka tinggal bersama ibu Rozita dikampung. Hidup cukup-cukup makan, tak macam keluarga adik Rozita yang agak senang. Menjelang Ramadhan & Syawal, si ibu mentua & adik ipar Malek mendesak agar Malek berkongsi membeli langsir & perabot baru. Malek yang memang bergaji kecil terasa sesak, tambahan pula dengan Rozita yang termakan hasutan ibunya agar menuntut dibelikan barang kemas.

Daripada awal sampai tiga suku cerita, dikisahkan dengan dengan mak mentua Malik.yang agak annoying, dok membebel-bebel dan perli-perli Malek anak beranak. Perli pulak tu depan-depan biras, menantu & cucu-cucu..

Tapi, bila difikir-fikir ada jugak logiknya kenapa orang tua tu jadi macam tu,


~Dorang dulu kawin lari kat sempadan, pastu tak keluar belanja pun.~Dah 13 tahun kawin, tak ada penambahbaikan dalam cara hidup.
~13 tahun kawin, tak pernah belikan barang kemas apa-apa untuk isteri, walau sebentuk cincin.
~Persiapan raya selalu kantoi-kantoi.. Kadang ada kadang tak ada..

Mak mana yang boleh selamanya berdiam diri tengok anak sendiri hidup macam tu kan...
Aku yang tak de kena mengena pun terasa ketidakadilannya untuk isteri itu.

Tapi towards the end, bila si Malek tu pinjam duit bos & belanja-belanja juadah buka puasa kat Bazaar Ramadhan & aku pun boleh teka apa jadi pastu.
Sad ending.
Makanan terbang melayang.

So, terus moral cerita ni terarah pada: Jangan paksa suami menyediakan sesuatu diluar kemampuan..

Kan ke bagus kalau diselitkan babak Malek / Rozita tu buat kerja-kerja sambilan untuk cari duit sikit-sikit. Berniaga kecil-kecilan ke... bercucuk tanam ke.. menjahit ke,,  Kurang-kurang takde la rasa macam,,, 13 tahun kottt kawin tapi macam pasrah je dengan kehidupan macam tu. & lepas tu macam dah kebuntuan tak tau apa nak buat dah.

Tak pasal-pasal cerekama malam ni buat aku menaip entri baru.. Haihh
Tapi at least cerita tadi lebih bermakna dari cerita neelofa kul 7 isnin-khamis tu.. huhu
Cerita ni, ada jugak pro and cons yang kita boleh buat kita berfikir.. & cuba paham kenapa agaknya watak tu berfikir macam tu.
Kalau citer neelofa tu, serius sampai sekarang aku tak paham kenapa skrip/jalan cerita tu mesti nak macam tu..
(ada couple yg terlanjur & si pempuan dah pergnant.. pastu masih boleh keluarkan babak couple tu berdua dok manja-manja, tanya-tanya mengidam apa, pujuk-pujuk & paling tak boleh blah teka-teka & bitau jantina baby..)
Aku tak paham-paham kenapa mesti nak tunjuk babak camtu & memang tak boleh nak paham.
Aku tak tengok mana pun, cuma sehari tu tertengok sebab biasa sambil bersiap nak berbuka aku on tv.. terbukak la cerita tu.

*Senang je kot nak download cerekarama 'bara cinta ramadhan' ni.. google tajuk drama & memacam link akan kuar..

No comments:

Post a Comment