Thursday, August 23, 2012

Phishing?

Ikut kamus wordweb dalam laptop aku,

Phishing means The luring of an internet user to reveal personal details (like passwords and credit card information) on a fake web page or email form pretending to come from a legitimate company (like their bank)

Pernah beberapa kali aku dapat emel macam ni.. Semua tu kononnya dari bank tempatan, konon nak suruh aku update info.. macam kat bawah ni:


Masalahnya bila masa pulak aku ada akaun bank ni ye?

Banyak je benda yang suspicious dalam emel ni..
*emel penghantar tu macam tahpape je.. [dot]co[dot]za??
*x de logo bank pun
*ape hal simple sangat introduction nya?

Ni lagi satu.. dah lama dapat thru akaun emel yahoo. Malas nak delete sebab nak jadikan bahan entri dalam blog.. Lepas tu tangguh3 sekarang baru nak buat..

Ini kononnya from CIMB.

Yang CIMB ni.. memang ada akaun. Tapi entah aku tak berapa nak percaya la.
Lagipun pernah baca kat front page Maybank2u, yang diorang takkan buat sebarang verification begitu, nak call2 ke email2 ke untuk tanya sebarang info. So i guess it applies to all banks.

Memacam penipuan manusia sekarang di zaman cyber ni ye..

Oh ye. Pernah beberapa tahun lepas dapat call, konon dari petronas, kata aku menang sejumlah wang.
Ribu-ribu jugak la.
Masalahnya...
Apebenda pertandingan aku masuk aku pun tak tau?
Masa tu aku jobless lagi.. Sah-sah miskin. Duit dalam bank pun tak berapa nak ada. On what basis tiba-tiba aku nak terpilih untuk menang wang yang banyak camtu kan?

Ye, aku memang sarkastik. Orang nak bagi duit pun banyak soal.

Tapi fikir logik laa mana ada orang nak bagi duit senang-senang macam tu aje kan.
Lagi pelik, bunyi suara tu macam jauhhhh je kedengaran dalam telefon tu. Tak berapa nak jelas.
Lagiii pelik suara yang bercakap tu dalam telo Indon. Erk? Pekerja Petronas Indonesia kah?
Lagiiii pelik dia mintak no akaun maybank aku untuk dorang masukkan duit.
Masa tu aku yang innocent siap cakap, saya tak ada akaun bank tu. kalau akaun bank lain boleh tak,,
Dan mamat tu siap leh kata aku kena bukak akaun maybank ataupun pinjam no akaun keluarga/kawan dulu..
Derrrr..

Masa aku dah keje cikgu pun, pernah lagi dapat call macam tu.
Punn mintak no akaun maybank. Masa tu aku dah bijak menjawab-jawab ni.
Dia cuba belit, aku pun belit-belit sama.
Sekali dia putar, aku pun putar-putar seround dua.
Tanya aku dok mana la..
Aku cakap la aku dok pedalaman. Which is quite betul la. Endau kira ceruk apa.
Pastu aku belasah je cakap bank jauh dari tempat saya ni. Betullah tu.
Ada 1 bank je kat Endau. Kalau nak yang lain kena travel sejauh >< 30km.
Last-last dia tanya pasal akaun bank.
Aku kata aku tak ada akaun maybank. Akaun Bank Pertanian boleh tak?
Terus mamat tu letak phone.
??

Banyak kali jugak aku cuba ditipu, kan?
Aku pun tak tau kenapa.


Aku x sure sebab malas nak mengkaji macam mana penipuan sebegini diorang buat..
Cuma lepas tengok drama korea-Ghost, aku paham sikit-sikit kot, (see ada jugak la pekdah tgk drama huhuhu)

Once kita klik certain2 link dalam emel mencurigakan ni, kita macam beri laluan untuk dorang menggodam PC kita.
Dorang leh curi info penting & mungkin sampai ke tahap merompak duit dalam bank.. Especially mereka yang aktif guna perbankan internet.

Macam mana kekdah diorang buat. Jangan tanya.
Aku dulu belajar IT tapi tak berapa nak advance sampai ke tahap itu.
Come to think of it,, mana ada institusi yang nak mengajar benda-benda advance macam ni pada student.. Karang semua pun sibuk nak buat keje-keje macam ni..
Semua nak ambil jalan mudah nak kaya.

Dulu-dulu, belajar la pasal IT Security tapi sekarang hampehh 1 benda tak leh nak recall.
Ada jugak belajar buat website tp maafin aku memang tak minat programming.
Java Programming? MySQL? err jenuh aku pikir perkataan ni tadi, ya ampun berkarat sudah otakku.

Ada tak ada pun, 2 je kot saki baki ilmu dari Ijazah IT aku yang aku praktikkan.
1- Penggunanaan Photoshop - sebab aku selalu nak edit gambar. Baik untuk blog atau simpanan. itupun tahap basic2 aje.

2-Ilmu men download -  ini belajar secara tak rasmi.. Pelajaran yang lecturer tak ajar tapi gigih belajar sendiri pastu praktikkan gila-gila punya.. dalam computer lab.. sama ada ada lecturer di depan (dalam kelas) ataupun masa guna general lab.
Down memory lane ni kalau nak imbas balik cerita dan kegiatan men download.
Kot tak tak kan pernah dapat gelaran 'Ratu Download',,
hehehe

Tetiba rindu zaman belajar di U






No comments:

Post a Comment