Thursday, February 03, 2011

Banjir itu sangat ngeri

Salam.

Selamat bercuti sempena tahun baru cina! Setelah sekian lama tak apdet blog, entri kali ni pasal aku yang terpeangkap dalam banjir selama 20 jam. Gegarrrr

Pengalaman pertama dalam hidup ok,

Isnin 31 Januari

Aku baru nak terhegeh2 balik kampung bercuti.. Sabtu & Ahad ada kelas tambahan tahun 6. Gerak dari rumah lebih kurang 10.30 am dalam hujan & gerimis. So far perjalanan ok je. Sampai kat Kahang (aku tak ingat dah KM berapa, tapi dah lepas pekan Kahang & mula masuk kawasan ladang kelapa sawit) terberhenti sebab air dah naik memenuhi jalan. Kereta memang no-no-no la kan. Sebab rasa berkoba2 nak balik, aku buat keputusan untuk tunggu. Tunggu punya tunggu, dalam sejam masih tak surut-surut. Haruslahh, hujan pun tak berhenti2..

Lepas sms2 dengan my mum, aku decide untuk patah balik ke Endau. Baru jalan dalam 2 KM aku terberhenti lagi sebab air pun dah memenuhi jalan. OK. Aku patah balik ke depan sebab kat situ cuma ada kereta aku je. Lagipun aku tengok kawasan tu agak rendah, compare dengan kawasan mula-mula aku tersekat tadi. Drive laa ke depan. Sampai situ keadaan masih sama. Tunggu lagi. Kemudian aku ikut 2 buah kereta ni patah balik ke belakang. Entah la. Dalam keadaan macam tu, aku memang blur tak tau dah nak buat keputusan. Ikut je la orang.

Sampai balik kat tempat tadi. Encik keta hitam (tak bertanya2 nama pun. nasiblah.) suggest kami stay kat situ tunggu. Ada la dekat 3.5 jam tunggu . Da la rasa nak terkucil. Tahan saja. Ayah aku dah kol suruh aku buat keputusan drastik. Tinggalkan keta & naik bas pegi Kluang/Mersing (Masa tu ada lagi bas2 yang lalu lalang-bas besar so memang lepas). Erk.. Tergamakkah aku nak tinggalkan keta yang aku baru bayar 2 tahun ni?

Aku pun start la kemas-kemas barang aku (oh tak de apa nak kemas pun since semuanya pun elok terletak dalam beg. Hey, I'm on my way home kan..) Tunggu-tunggu. Bas pun tak lalu dah. Bersyukur la jugak sebenarnya sebab aku memang tak sanggup nak tinggalkan kereta ni. Dalam kul 5 lebih kurang tetiba encik kereta itam suggest kami redah air ke depan semula. Sebab kat depan ada 1 trak askar. So lebih selamat kot.

Ilmu baru untuk driver amatur macam aku. Nak redah air: off aircond - gear 1- press minyak kuat2 - jangan berhenti & brek.

Tunggu punya tunggu.. eh, tak jalan-jalan pun dorang (kereta hitam, kereta oren & van). Aku pun matikan enjin & tetiba ada kol masuk. Member kol nak tanya cemana aku masa tu. Gedebak gedebuk bersembang, lepas je putus connection tetiba kereta hitam & oren kat depan gerak redah air. Oh No!! Kelam kabut aku start kereta. Van kat belakang aku dah gerak potong kereta aku. Huuu So meredah la air dalam keadaan panik. Sangat ngeri ok. Air tu agak dalam. Aku dapat rasakan kereta aku yang makin slow as I move forward. Menggigil-gigil aku bawak kereta ok. Oh, ye. Aku seorang diri.

Alhamdulillah. Selamat kami semua meredah 2 air banjir. Sampai laa ke kawasan yang ada 1 kumpulan lagi tersekat.

Kat 'tempat' baru tu, aku rasa lebih lega la, walaupun memang masih terperangkap. Sebab ada ramai lagi orang. Ada gak 1 kereta viva. 1 gen 2 dengan famili lengkap. Beberapa van & lori. Yang pasti ada jugak la kaum wanita. Termasuk 1 trak askar. Memang confirm kami tak boleh lepas ke Kluang. Air sedalam cermin lori. Jangan cari pasal. So memang dah termaktub la aku merasa tido dalam kereta, kat tepi jalan.

Aku update family kat kampung. Dorang lega lepas dengar aku tak bersendirian. Huhu. Nasib baik ada 2 henpon. Terus tutup 1. Nak jimat bateri. Mintak member kat Kemaman yang sudah dipastikan bekerja & sedang berada di ofis pada waktu tu & boleh tolong topupkan thru M2U.

Malam tu, separuh makan makanan yang askar tu belikan. Separuh lagi naik trak askar tu meredah air patah balik ke pekan Kahang beli makanan. Aku termasuk dalam golongan yang tak payah beli makanan. Alhamdulillah.

Kul 10 lebih aku dah siap-siap duduk diam-diam dalam kereta. Nak duduk dengar askar & encik-encik lain bercerita, aku dah malas sebab topik mereka terlalu random. Boleh pulak dorang citer kisah seram masa aku join mendengar.

Selasa 1 Februari

So, tido laaa dalam kegelapan dalam kereta ye. Selang 2-3 jam sekali, aku tersedar. Paling ngeri masa tersedar kul 12 lebih huhuhu... Sunyiii je. Aku tak berani nak pusing-pusing badan pun. Pejam je mata.

Pagi tu aku kuar dari kereta kul 7 am. Terus ke depan nak tengok situasi air. Dah surut sikit. Tapi katanya yang kat depan sana masih dalam.

Dalam pukul 7.30 am tu, trak askar mula gerak ke depan. Banyak jugak la kereta-kereta, van-van & lori-lori yang ikut meredah sama. Aku? Sekali lagi di persimpangan dilema ok. Aku nak patah balik. Entah. Aku ada bad feeling kalau nak ke depan. Tapi kereta-kereta lain semua nak ke depan. So, tak berani la aku nak redah air patah balik sorang-sorang. ..

So ke depan lah kami.. redah air lagi. Tup-tup sampai kat depan lagi banyak lori, kereta & van bersusun tak boleh jalan. Air lebih dalam & panjang. Alhamdulillah, tiba-tiba adik kereta Viva yang park sebelah kereta aku malam tu ajak aku patah balik. Syukur sangat-sangat. Lagipun hari dah mendung. Kalau hujan turun kang tak pasal-pasal je terperangkap sekali lagi.

Begitu lah kisahnya. Akhirnya selamat la aku sampai semula ke pekan Endau ni. Tak pe la, famili aku pun paham & kata tak yah nak rushing-rushing balik. Safety comes first.

*Dalam situsi macam ni, proses perkumuhan dalam badan harus juga dijalankan. Kang jadi penyakit lain pulak kalau terlalu lama ditahan-tahan? Macam mana? Aku pun tak tercapai akal mula-mula tu. Akak kereta Gen 2 tu ajar aku.. huhuh..

*Tak boleh solat. Diri pun rasa tak bersih. Kata ustazah & my parents, dalam keadaan darurat macam tu takpe. Kada' bila dah selamat nanti.

*Aku rasa macam nak standby macam-macam benda dalam kereta lepas ni. Charger phone dlm kereta, air bersih, berus, ubat gigi. ubat-ubat..




4 comments:

  1. Pengalaman didi..berharga tu...aduhh kalau aku kat tempat ko, tatau la mcm mana. Nak kena tidur dalam kereta lagi..huhu..seramm..

    ReplyDelete
  2. Fida>hehe memang.. akan aku kenang2 pengalaman berharga itu..

    ReplyDelete
  3. isk seram sejuk akak baca dd..tak sangka gitu sekali citenya...seb baik sume selamat..

    ReplyDelete
  4. kak Farah> hehe kak ko gi pakai sweater la kalau sejuk.. hehehe. Alhamdulillah, semuanya selamat. Akan kukenang Kahang lepas ni, hehe

    ReplyDelete