Thursday, February 16, 2012

Si Cilik Yang Tak Reti Diam

Dah lama aku tak kena ajar budak-budak tahun 1. First and last time, tahun 2010.
Masa tu, aku sendiri yang request nak ajar year 1, dengan niat nak 'ikut' budak.
Maksudnya, aku nak terusss ajar diorang selama yang boleh.
Sebab, bila kita dah kenal betul-betul pelajar kita, senang sikit kot nak handle dan tackle masalah pembelajaran diorang.

Dan...
Aku ada niat, sampai 1 masa nanti aku mungkin dah tak payah la ajar budak tahun 6, biar cikgu lain pulak yang ganti (dengan ikut sistem 'ikut budak' ni la..)
Tapi harapan la kan... T______T        -malas nak cerita kenapa

Baru-baru ni, aku kena relieve kelas tahun 1.
Sebagai seorang yang dah lama tak ajar budak-budak kecik ni maka masa tu aku agak nervous kot.
Maksud aku, tak sure nak ajar apa. Kalau budak tahap 2 memang dah sah-sah aku kasi je latihan ala-ala dan ke arah UPSR, buat ayat. Ajar grammar ke. Spelling ke.

Tapi budak-budak kecik ni lain sikit.
Nak kontrol diorang 1 hal lagi..

Maka, dalam keadaan pasti tak pasti tu, masuk jugak la aku dalam kelas tahun 1.
Mula-mula OK lagi, sebab cikgu BM dia ada lagi dalam kelas & budak-budak kena siapkan keje BM.
Patut masa aku relieve tu diorang kena siapkan jugak latihan tu.
Keluar je cikgu ni, OK...

Mula la sorang, dua melilau...
Aku suruh duduk, duduk la kejap.. Lepas doploh saat kang eh bangun lagi.

Dah la aku memang tak kenal nama diorang. Dok terpanggil-panggil dengan panggilan "adik xxxx", "adik yyy" je (sebab aku ajar kakak-kakak dan abang-abang dorang)

Belum lagi dengan karenah dorang yang tiba-tiba je datang depan dan bercerita. Cerita yang tak ada permulaan dan hujung pangkal pulak tu.
Budak-"Cikgu, ayah kita kan, dia kan, dah balik dari kerja dah ni.."
Aku-....  ye lah.

Paling tak boleh blah,

Aku-Siapa yang bawa jadual kelas terkini, saya nak tau lepas ni masa subjek apa. Jadual kat depan ni jadual yang lama.
Budak A-Masa.....................Masa........................ Masa.......................... Masa........................ Masa.................... (Aku dah jenuh dah ni)....... Masa........ Cikgu mak kita dah kemas kan beg kita tapi dia tak bagitau kita lepas ni masa apa..........

Aku-..............

No comments:

Post a Comment