Saturday, February 11, 2012

Tofu Telur & Salad Cincai


Lauk orang allergik.


Aku dah lebih seminggu kena alahan makanan, efek pada bahagian atas dan bawah bibir. Sampai sekarang, tak tau apa punca sebenar. Aku saspek asalnya sebab makan mi bandung. Yang perencah segera tu. Aku tinggal bancuh je dan campak segala yang berkaitan dalam periuk. Sedap memang sedap T______T tapi...
 
Mungkin jugak sebab sotong. Aku ada beli sotong sikit masa tu. Nak kata segar memang tak lah. Nak kata busuk pun tak. Sedang-sedang je.



So, kat sekolah pun aku takut nak makan kat kantin. Takut ada bahan yang digunakan boleh trigger atau membuatkan alahan ni lebih teruk. Dah la tak baik-baik.. Huuhuhu. Dah 2 klinik aku gi. Masih lagi begitu. Lepas mandi/cuci muka aku rasa ok. Tapi masa kat sekolah, atau keluar jalan-jalan ke aku rasa merenyam. Kadang tu lepas makan terus rasa merenyam. Agaknya tu efek habuk kot. Dan efek serta merta bahan dalam makanan.

Masuk kelas mengajar pun, budak-budak pelik semacam tengok aku. (Awal-awal tu la).. Yang berani tanya, tanya la. Yang tak berapa nak berani tu, dok jeling-jeling pandang-pandang je.. huhu padahal nak tau (aku tau!)..

So ini antara lauk minggu ni. Tak pasal-pasal berasap selalu dapur aku sekarang ye,, 


 Salad cincai (potong, susun & curah)
Well ini memang tak membuat kan dapur berasap ok,, huuhuu

Tofu Telur Ala-Cina
Seploh minit siapppppppp

Bahan-bahan:
Tofu telur (dipotong silinder)
2 Ulas bawang putih (dicincang halus)
Sedikit halia (dicincang halus)
2 biji cili padi (dihiris halus)
2 Sudu tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)
Sedikit daun bawang (dipotong untuk tabur)
Sedikit lada sulah / perasa
Sedikit sos tiram


Cara memasak:
Deep fry dulu tofu telur sampai kekuningan.
Angkat, ketepikan. Susun siap-siap dalam piring/mangkuk.
Dengan sedikit minyak, tumis bahan dicincang sampai naik bau.
Masukkan sos tiram sikit.
Lepas tu masukkan bancuhan tepung jagung tadi, cepat-cepat kacau. Mula-mula memang berketul.
Perasakan dengan sedikit lada sulah atau garam.
Kemudian masukkan cili padi tadi.
Kacau-kacau, boleh tambah air untuk adjust kuah. Agak-agak kuah tu nampak likat dan rasa pun dah ok, sila tutup api.
Curah kuah ke atas tofu telur yang dah bersusun tadi.
Hiaskan dengan sedikit daun bawang.

Nom nom nom..

No comments:

Post a Comment