Saturday, July 02, 2011

Hyper-10-sion!

Dalam cuti sekolah 2 minggu hari tu, accidently aku check my BP (baca: Blood Pressure).

Aku jumpa doktor sebab allergic kat bahagian atas bibir. Masa tu, aku tertengok alat check BP ni atas meja doktor and suddenly aku rasa sangat curious dengan my own BP. Rasa macam dah lamaaaa gila tak check.

It turned out that my BP rose to 130/90 which is, quite high. Masa tu dalam cuti, so aku ada bitau mak aku & of course dia bising sebab life style aku yang langsung tak ke arah yang sihat. Masa tu aku rasa biasa je lagi.

Naik sekolah,aku cerita la dekat sorang member ni. As expected, tak lama lepas tu orang lain pun tau pasal isu ni. Sorang member ni pun bawa la dia punya alat mengukur BP pada satu hari Sabtu berkokurikulum. At that time, bacaan aku meningkat lagi, 140/90.

Masa tu dah mula rasa cuak dan takut. Of course la, bila ramai-ramai dah memberi pendapat which is ada yang positif, ada yang negatif. Ada yang membantu, ada yang bergurau tapi menyakitkan. tsk..

Aku memang jenis yang mahukan kepastian, pergi lagi check kat Klinik Desa dalam felda tempat aku mengajar. Ye, masih lagi the same figure. 140/90. Hari tu jugak (tengah harinya) aku pergi Klinik Kesihatan Endau untuk jumpa sendiri dengan Medical Assistant. Masih lagi begitu. dan before aku jumpa MA tu, masa nurse kat depan kaunter check my BP was even rose to 150/100. Aku sangat tertekan OK masa tu. Siap dah meleleh-leleh air mata depan nurse tu.

Sebelum tu aku ada amik 1 pamplet pasal Hypertension, & dari pembacaan aku, aku boleh tau yang bacaan BP aku ni menunjukkan aku adalah dalam HPT Stage 1 (Darah Tinggi Tahap 1)

Hari tu jugak, which is petang tu, aku nak kena bertolak ke Bandar Tenggara untuk berkursus selama 3 hari. Lagi laaaaa tekanan. Tau kena berkursus pun last minute. Apa pun tak kemas. Jauh pulak tu.

Masa tu aku buat keputusan untuk check my BP setiap hari, sebelum jumpa dengan doktor lepas seminggu aku monitor aku punya BP.

So, setiap hari masa berkursus aku jadi pengunjung tetap Klinik Bakti kat Bandar Tenggara, untuk amik bacaan BP. Nak pergi Klinik Kerajaan dah tak sempat, sebab kursus habis pukul 4.30 p.m.  Masa tu pun, bacaan masih lagi 140/90.

Masa tu jugak, aku tertanya-tanya pada diri sendiri, soalan yang orang selalu tujukan untuk diri aku, like
~ada rasa sakit tengkuk ke?
~ada rasa pening kepala ke?

Sebelum-sebelum ni, aku tak ingat pulak kalau pernah mengalami simptom macam tu. Kalau ada, mesti aku dah berbunyi pada kawan-kawan atau pegi jumpa doktor.

Tapi lepas orang dok tanya-tanya aku tu, aku pun tertanya la sendiri; eh, ini ke rasa sakit tu?? macam ni ke peningnya??

Last day sebelum aku dijadualkan jumpa doktor (aku sangat tertekan masa tu huhu) aku gi jumpa sorang doktor kat Klinik Syifa', area Endau ni. Masa tu, bacaan adalah 130/90.

Aku rasa, sesi bersembang dengan doktor tu masa tu adalah ENDORFIN TERBAIK aku. Ye, memang bacaan 130/90 masih lagi tinggi. Tapi cara doktor tu menasihatkan aku, macam lah dia dah buang beberapa biji batu blah batu bertangkup dari atas kepala dan bahu aku.

Lepas beberapa hari mengamalkan cara hidup sihat, aku rasa emosi aku bertambah baik & rasa baik-baik saja. Sorang kawan tempat keje bawa alat check BP & Alhamdulillah bacaan selama 2 hari berturut lepas tu dah menurun.

Nevertheless, aku masih lagi akan pergi Klinik & check dengan doktor sebelum aku bertolak ke Bandar Tenggara Isnin depan.

Yang pasti, sejak minggu lepas:
~aku kawal makan, makanan yang aku masak memang kurang garam
~no to caffein
~no to egg (kalau nak makan pun, bahagian putih je)
~tidur awal setiap hari
~kurangkan mengadap laptop/komputer (yang ni payah sikit, especially hari cuti.Kalau hari sekolah, OK sikit kot)
~rehat kan minda (walaupun part ni pun payah sikit, huhuhu. Selalunya aku memang nak bertenang, tapi kejap-kejap ada panggilan kerja dari kawan & GB)

Moral of the story, jagalah pemakanan dan cara hidup kita ye. Sekali lagi, 'sesorang' yang lain mula sedar bila telah ditimpa sesuatu musibah (aku lah, tu!)

Pemakanan yang kita amik sekarang, mungkin effect nya akan datang berkunjung 4-5 tahun lagi. Ni aku merujuk pada pemakanan diri aku sendiri lah.. Terbayang-bayang zaman kat UIA yang bebass makan fast food. Kemudian bila dah kerja pun semacam je aku punya diet harian... Jadi, memang aku akui semua tu berpunca dari diri sendiri yang tidak menjaganya.

Apapun aku akan teruskan berusaha & semoga my BP akan kembali normal. Amin..
Insya Allah.

No comments:

Post a Comment