Wednesday, April 09, 2008

Mr / Miss SKFMA

~Wednesday 9th April 2008~

Aku menjadi semakin tidak bermotivasi menjelang hari2 terakhir menjadi Cikgu & Teacher praktikal.. Kelas PSV utk 4 Mawar hari ni berjalan tanpa ada lesson plan secara hitam putih. Semuanya ku visualkan dan di plan dlm kepala. Memandangkan ini kelas PSV kami yang terakhir,aku terpikir nak wat something different yet enjoyable,for me and especially for them.. Aku planned nak suh bebudak tu buat group work. Task yg aku bagi: Pilih seorang wakil kumpulan..Hiaskan ahli kumpulan anda itu dengan menggunakan perhiasan yang dibuat menggunakan bahan2 terbuang,spt surat khabar lama, dedaun dan bunga kering... Untuk tak menyekat kebebasan mereka ni berkreativiti,aku sengaja x bagi apa2 restriction..mcm apa2 theme or syarat.. ni first time dorang buat aktiviti seumpama ini, so aku takut gak kalo objektif x tercapai..

Itu pun..masih lagi berlaku the unexpected ..mcm bdk2 ni bergaduh sesama group..hadoooi laa x kuasa betul aku rasa. Bukan la bergaduh bertumbuk tu..tapi memasing dok menuduh group lain meniru ciptaan dan rekaan dorang.. padahal biasa je aku tgk.. itu girls group.. yg boys lain cerita plak.. dok berkejaran ke sana ke sini.. sib baik aku pilih tempat strategik, yg tersuruk skit dr pandangan org..kot tak mau pengsan GB tgk bebudak tu berlari-larian..

Lepas tu, group Syafiqah plak buat hal.. Durrah yg bengang sbb bebudak lelaki dok menyakat dorang telah mengoyakkan baju suat kabar yg dah dipakai cantik oleh model dorang, Nuha.. Si Nuha plak merajuk dan tak mau jadi model untuk group tu. Bukan merajuk je,menangis sekali. Si Durrah pulak dah lari menyorok ke mana.. hai... L.E.T.I.H.....
Belum lagi masuk kisah group Shahrul. Yang ni kalau x buat hal mmg x sah. Aku kecik ati betul dgn perangai Shahrul ni.. bukan kali ni je tp dah byk kali..aku nak kata jgk, dia ni mmg b****p.. jgn la aku berjumpa dgn anak murid mcm ni bila dah posting nanti..


Biar penat.. biar letih.. tapi at the end of the lesson bila aku sedar at least 1 of the learning outcomes yang aku planned tercapai.. rasa puas sgt.. hilang rasa marah berbuku2 tadi.. hilang rasa penat berkejar-kejar dgn depa tadi.. hilang rasa kering tekak sbb menjerit2 panggil dorang td.. sbb aku tau dorang enjoy.. aku tau dorang dah blajar sesuatu dalam sesi P&P dengan aku..
mana lah tau.. one day kalau dorang akan bertemu lagi dengan aktiviti seumpama ini, dorang akan ada idea on what they should do.. selain tu, aku leh nampak sikap kerjasama n tolong menolong yg susaaaaaaahh sgt aku nak tgk kalu aku bg group work dlm kelas B.Inggeris..

*Aku mengajar kelas yang sama untuk 2 subjek; English & PSV whereby most of them act differently in these 2 subjects.. mereka sgt bersemangat untuk kelas PSV tp agak kurrrrenng dlm English Class..mungkin cikgu dorang ni kot yg x reti..



Dari kiri: Izaz, Lukman, Nuha, Zulaika, Azira & Sabrina... dorang sendiri yang request nak 'memperagakan' hasil keje dorang dalam dewan... aku layan kan aje..lagipun bukan ada org guna dewan pun.. ****aku agak bias masa menolong bebudak ni tadi.. habis, antara org yg b'sungguh2 nak buat dgn org yg buat endah x endah dgn tugas yg diberikan...mestilah aku pilih org yg menunjukkan kesungguhan tu.. antara bdk yg menghormati aku sbg cikgu dgn bdk yg bercakap dgn aku mcm b'ckap dgn....




No comments:

Post a Comment