Friday, October 07, 2011

KPLI vs PERGURUAN TULEN

#sentaphatimaknak

Aku kan..
Aku kann..
Aku kannnnnnnnnnnn

Tak berapa nak gemar kalau orang sibuk nak pertikaikan kredibiliti seorang guru yang mempunyai sijil KPLI.
Iye.
Yang belajar ilmu perguruan setahun je kat maktab tu.
Yang digelar cikgu segera.
Yang dikatakan jadi cikgu sebab tak dapat kerja lain.


Nak banding-banding sangat tuan pemilik sijil KPLI dengan sijil perguruan TULENNN, buat apa?
Satu tak semestinya melambangan semua.

Yang paling penting, bukan semua pemegang sijil peguruan tulen itu betul-betuuuullll dedikasi dalam menjalankan tugas. Seriously, BUKAN. Pecayalah.
OK. Kita takyah cakap pasal dedikasi. Aku pun rasa aku tak cukup layak nak dapat gelaran dedikasi.

Tapi I've seen enough cases of them yang buat kerja ala kadar + hampeh (I wrapped in 1 word, senang. Itu paling sesuai)
Aku tak tergamak nak taip di sini. Karang orang yang bukan di bidang ini membaca, mungkin rasa tak percaya dan was-was pada insan-insan yang bergelar guru ni.

Dari kita dok susah payah nak perah otak, memikir apa lagi ye nak kutuk 'cikgu segera' ni, kan lebih baik kita duduk diam-diam & buat refleksi sendiri.

"Bagus sangat ke kerja aku selama ni,?" Apa penambahbaikan yang perlu aku buat untuk membantu anak didik aku,?"

P/S-Sekian, aku, pemegang sijil KPLI.

No comments:

Post a Comment