Monday, October 31, 2011

Macam mana ukur kepuasan kerja?

Assalamualaikum..

Meh sembang pasal kerja.
Macam mana kita ukur kepuasan bekerja?

Aku pernah kerja kilang dulu. Kilang buat printer. Tapi aku duduk Department Debug. Kami kena repair the defects product yang operator jumpa dalam line.
Kepuasannya ialah bila kita dapat test product sebanyak mungkin, & of course bila dapat betulkan semula printer tu.
Kira, hari-hari sebelum balik ko boleh measure output hari tu.

Aku pernah jugak jadi cashier. Rasa sangattt puas kalau masa kira wang (malam, sebelum kedai tutup), jumlah dalam mesin adalah tally dengan resit. Rasa macam okayy, hari ni aku bekerja dengan baik,, semua duit pelanggan aku amik dan pulang dengan betul. Kot tak, terlebih seposen pun ko rasa macammmm  tskk. Apasal tak balance eh. (Tahukah anda keje sebagai cashier, kalau duit dalam mesin pada waktu malam, masa nak dikira, terlebih atau terkurang, nilai tu akan ditolak pada gaji cashier tersebut. Kalau seposen takpelah. Kalau seratus? Berpinar jugak mata..
Sama macam tadi, sebelum balik rumah kita dah boleh ukur tahap kepuasan berkerja.

Kalau orang yang berniaga, mungkin rasa puas kalau hasil jualan sangat bagus. Income juga banyak.
Hari tu jugak kau kira, hari tu jugak kau dapat tau outputnya.

Suri rumah, agaknya rasa puas hati bila dapat settle kan house chores dengan jayanya..
Pun, boleh dilihat dan dinilai dari mata sendiri serta merta.

Mekanik, tentu lah kalau dapat repair apa yang pelanggan hantar. Kalau tak masak jugak kot nak menjawab. Bayangkan kalau kita hantar kereta ke bengkel & tetiba mekanik tu kata "er maaf kak sebab kekurangan ilmu saya tak dapat baiki keta akak,"" haruslah ko kena marah di situ..

dannn,,

Kepuasan sebagai seorang cikgu.
Ini yang nak cerita ni.
Kepuasan bekerja sebagai seorang cikgu ni bukan dapat diukur hari-hari ye.
Kau ajar budak hari ni dalam kelas, besok kau tanya dia, belum tentu dia boleh jawab. Padahal dalam kelas tadi kau dah soal dan 80% yakin yang budak tu faham.
Lagi best, baru je ajar, waktu tu jugak kau tanya punnnnnnnnn belum tentu boleh menjawab.
Maka pulang la cikgu hari tu dengan rasa sebal.

Kau beriya cari bahan, melatih budak untuk sesuatu persembahan/pertandingan,
Dalam masa berlatih tu pulak, nak kena banyak-banyak bersabar, ada macam-macam karenah.
Pun, balik la cikgu dari kerja dengan kadang-kadang membwa hati sebal, kadang-kadang ada la jugak membawa rasa puas.

Kepuasan tu datang,
Bila tiba-tiba diumumkan pelajar kita berjaya dalam peperiksaan. Dapat A contohnya.

Ataupun,
Bila tiba-tiba diumumkan pasukan yang kita latih menang untuk sesuatu persembahan.

Itulah kepuasannya. Yang boleh membuat seorang cikgu senyum sampai telinga.
Yang pasti, kepuasan tu datang pun lepas kita lepas berpenat lelah. Rasa macam, sweet nya,,,, huhuhuh.. walaupun kadang-kadang,
ada pelajar yang claim - "Saya berjaya dengan keputusan yang cemerlang ini adalah berkat usaha saya & doa dan sokongan ibu bapa."

Takpun, "Kami amat gembira dengan kemenangan ini. Ini lah team work kami sepasukan!"

Oyeah,, nama orang yang berlelah mencari dan menunggu kepuasan bekerja ni, sikit pun kau tak ingat kan??
Huhuhuh takpelah. Kalau kamu tak ingat, jauh di sudut kecil hati kami,
Kami ingat

2 comments:

  1. Aku rasa jadi cikgu ada kepuasan tersendiri la d... tambah2 ada saham akhirat... ohh aku jeles!

    sejak job scope aku bertukar dua tiga menjak ni, aku tak rasa puas dgn keje aku. Aku suka keje teknikal yang dulu. Tak suka berjumpa2 client ni... menciii! tetiba ngadu..huhu

    ReplyDelete
  2. huhuhu..betul2 fida..kepuasan cikgu ni, unik.. tp mcm aku ckp td, bukan boleh rasa hari2.. bila dtg rasa puas tu kan, mmg sgt sweet.. mcm benda2 kecik2 je, pertandingan dalaman sek cth nya.. tp sbb kita tau kita da berpenat2 melatih n bila tetiba menang rasa bestt sgt, hehe.

    huhuh sabar ye fida, aku pun ada masanya rasa geram bila kena buat sesuatu keje yg x kena dengan jiwa..

    ReplyDelete