Sunday, February 10, 2013

Korea Travel Info Part 1

Bismillahirrahmanirrahim..

Lamanya aku nak update travelog ke korea ni.. Dah 2 bulan balik baru update ^^
Yang pasti travelog ni akan panjang kot. Sebab kami pergi agak lama.

Sebelum tu nak mintak maaf, kalau semasa menulis entri travelog ke Korea ni aku agak syok sendiri & bercerita benda-benda yang agak tak berkaitan.. (carried away.. selalu je, hihi!)

Tapi apapun, ini blog aku kan, hehe..
So yang ke sini sebab nak cari info, pepandai la korang browse through ye!

Baiklah.

Kisah bermula.

Aku mulakan dari langkah 1 lah ye. Ini macam general info untuk dikongsi bersama mereka yang nak berjalan ke Korea secara backpack.

(**Penulisan aku ni khas untuk backpackers.. so pilihan kami memang jenis yang murah, low budget tapi masih selesa)

Dah lama kot berangan nak pergi Korea. Dari 10 tahun lepas, rasanya. Masa zaman Winter Sonata & Autumn In My Heart ditayangkan kat TV3 dulu.. Masa tu kalau tak silap aku masih belajar di U.
Setelah sekian lama, akhirnya pada November 2011 aku dan sorang kawan (from now on aku akan sebut my travel partner sebagai daff) merancang untuk sama-sama pergi merealisasikan impian kami ke sana.
Masa tu, ajak-ajak jugak member yang lain, tapi nampaknya kami berdua je yang beriya-iya nak ke Korea. So, takpelah. Proceed, pergi berdua.
Ye, hanya berdua! Kami, 2 orang perempuan bujang, pergi berdua.
Yang sorang dah pernah ada pengalaman travel ke China (pun berdua, tapi bukan dengan aku) secara backpack.
Dan yang sorang lagi memang jakun habis, jarang sangat melancong apatah lagi ke luar negara (aku letteww).

Jadi, kalau anda berada dalam situasi macam kami. Jangan ragu-ragu. Pergi je. Insya Allah selamat.
Kalau nak pergi dengan bilangan ahli lebih dari 2, lagi lah selamat.
Kalau nak pergi sorang pun, masih selamat, percayalah. Korea adalah sebuah negara yang selamat.
Tapi you have to be very independent, quick & wise lah. Dan dengan syarat, jangan lah sengaja mengundang bahaya.. Macam berjalan seorang diri pada waktu malam.. Dah ko sensorang kan jadi janganlah cari pasal..huhu..
Tapi secara personal, aku rasa untuk first timer baiklah pergi berteman.. Kalau yang repeat tu insyaAllah dah boleh kot kalau nak pergi sensorang pun!

Ok.. Berbalik pada cerita kami.. So dari hujung tahun 2011 tu dah mula survey tiket.. Sambil mengira-ngira duit simpanan. Penting sesangat ye, survey tiket! Bukak-bukak la web Air Asia dan yang sewaktu dengannya. Depends pada plan korang nak guna syarikat penerbangan mana. Kalau kami dulu memang terus tuju pada AA lah. Masa survey tu, haruslah dah ada dalam kepala, bila korang nak pergi. Maksud aku, nak pergi bulan berapa. Ini pun sangat penting.

Nasihat aku, kalau dah ada tarikh sepakat nak melancong ke Korea & rasa-rasa harga tiket pun within your budget, terus saja tempah. Lagi awal, lagi bagus.. Kenapa? Sebab beli awal biasanya murah. Dalam kes kami, survey tiket dari bulan Disember 2011.. Boleh kata tiap-tiap hari dok bukak web AA tengok harga tiket. Kira, dah ada la tarikh pilihan dalam hati. Harga pun rasanya macam OK. Tapi masih teragak-agak nak book. Kenapa? Masa tu rasa macam sayang-sayang duit kot (derrr..jangan ikut perangai ni, huhu.. sebab ada kejadian tak best lepas tu)

Selain tu, kenalah mula menyenaraikan tempat-tempat yang korang teringin nak pergi. Kalau ada travel partner, share lah kerja mencari tu. Sama-sama senaraikan.. Aku percaya kebanyakan yang berhajat nak ke Korea secara backpack mesti dah ada dalam kepala tempat-tempat yang korang teringin nak pergi kan? Lain pulak ceritanya dengan yang pergi ikut travel agency. Sebab dah tak yah susah-susah berfikir banyak, hanya ikut je ketua rombongan.

Ok, sambung cerita.

Minggu berganti bulan.. Dalam kesibukan kami dengan kerja masing-masing, dua-dua pun makin sibuk & terlupa teruss nak book tiket. Masa tu dah bulan 5. Kemudian, baru sedar tarikh yang kami dah pilih nak ke sana tu, dah tak ada tiket available.. Bila disemak, tarikh dekat-dekat pun harga dah naik! Hah! Amik ko.. huhu.. Akibat berlengah! Maka, dalam bulan Mei tu kelam kabut lah kami beli tiket.

Satu benda yang aku belajar pasal tiket ni, masa harga tiket masih murah tu kan, semua flight tu adalah pada waktu tengah malam. Tapi lepas tiket naik harga, semua waktu penerbangan adalah pada waktu pagi.
Ye, penerbangan pergi dan balik kami adalah pada waktu pagi. Penerbangan ke Korea jam 08.50 a.m. Penerbangan balik ke M'sia pada jam 09.35 a.m.

Rugi tau! Selain dari harga tiket yang dah mahal sikit, kami rugi masa. Sampai ke Korea dah petang (perjalanan ke sana dalam 6.5 jam), dalam pukul 5.00 p.m. macam tu kami selesai semua urusan imigresen dan keluar airport. Gedebak gedebuk itu ini hari dah makin gelap. Musim luruh kat sana, pukul 5.30 dah mula nak gelap.
Macam tu jugak dengan hari nak balik. Flight pagi, so dari subuh dah memang kena standby kat airport. Katakan dapat tiket penerbangan malam, siang tu boleh jugak jalan-jalan lagi kan?

Jadi, lepas beli tiket tu the next step adalah book tempat tinggal. Kami tempah melalu hostelworld.com. Kata backpacker kan. So kami memang aim hostel atau homestay. Kalau hotel kang tak cukup bajet pulak.
Kena register 1 akaun dulu sebab nanti nak kena sertakan no kad kredit. Tempah melalui hostelworld ni kena bayar deposit sikit.. Biasalah kan kalau nak menempah apa-apa memang kena bayar deposit.

Bila korang dah book tempat tinggal, bermakna jugak korang dah dapat gambaran kasar ke mana korang nak pergi. Maksud aku camni,, (Kalau korang memang pergi Korea semata-mata untuk melawat sekitar Seoul, maka abaikan penerangan aku ni.):
Yang pergi sana dengan plan untuk singgah beberapa tempat, so korang kena la bincang dengan travel partner berapa hari nak stay di sini dan di sana.. Macam kami, pergi selama 16 hari. 5 hari pertama berada di Seoul. 3 hari 2 malam di Pulau Jeju. 3 hari 2 malam di Busan dan 6 hari terakhir di Seoul.

Selain tu, dalam kes kami ni, kena jugak settle kan tempah tiket kapal terbang  dalam Korea. Kami rancang nak ke Jeju dari Seoul, dan the only available transportation is using the airplane. So, kena lah tempah sendiri tiket kapal terbang. Bab tempah tiket kapal terbang dalam Korea ni Daff yang settle kan, so aku memang tak de idea macam mana. Tapi rasanya tak susah mana. Sama je macam tempah tiket AA.
*1 benda penting-nak tempah domestik flight kat sana tak boleh awal-awal sangat. Aku pun tak tau kenapa, tapi kawan aku bitau macam tu. Lepas tempah tiket AA ke korea masa bulan 5, kami nak tempah terus tiket domestik flight tapi tak boleh. Kemudian, dalam bulan 9 macam tu baru kami tempah. Rasanya dalam bulan 8 tu dah boleh tempah.. ;)

Jadi, aku ringkas kan kat sini macam 1 checklist lah ;)
1-Tetapkan tarikh/waktu/berapa lama nak melancong ke Korea
2-Survey tiket; rasa harga dah ok, mampu bayar, beli terus!
3-Survey tempat, senaraikan.
4-Tempah tempat tinggal
5-Kalau melibatkan perjalanan dalam korea menggunakan kapal terbang, tempah siap-siap, dalam 3 bulan sebelum tarikh penerbangan.
6-Susun itinerary elok-elok, penting ni. Study terus macam mana nak pergi satu-satu tempat.. Naik apa, kat mana, berapa tambangnya. Tempat tu ada entrance fee tak. Kalau ada berapa harganya.

Jadi sampai sini dulu lah entri ni. Nanti aku sambung. Penat sudah. Huhu..

1 comment:

1. This comment has been removed by a blog administrator.