Monday, February 11, 2013

Makanan untuk yang berdiet

Kemas-kemas dan belek folder dalam lappy..Terjumpa gambar lama..
Teringat juga cerita lama..

 Low carb & high protein food
Kami cut jumlah karbo harian.. Banyakkan sumber protien.
Selain tu cut juga pengambilan gula. 
Memang masa berdiet ni tak minum air manis langsung.. Minum air masak je. 

Ini kejadian tahun lepas.. Masa aku ni sibuk berdiet, join my BFF yang masa tu baru lepas habis pantang dan kembali ke sekolah dengan membawa 'gelombang diet' dalam sekolah. Masa mengandungkan anak nombor tiga, badan kawan aku ni memang berisi. Tapi biasalah tu kan, orang mengandung. Yang luar biasanya ialah aku, bujang, tapi tahap kegemukan dah ala-ala orang pregnant. Maintain gemuk pulak tu.. Tskk..

Lepas 3 bulan berpantang, kawan ni kembali ke sekolah dengan new figure. Slim gila, seperti zaman bujang dulu..

Dan aku yang duduk sebelah kawan ni, takkan nak buat tak tau je kan.. So join lah sekali dia berdiet. Memang best berdiet berkawan-kawan ni ok. Masa rehat, makan sama-sama dalam bilik guru.
Kongsi resepi. Kalau rasa berkenan dengan makanan memasing, boleh saling merasa.. gituu..
Kalau rasa nak turun makan kat kantin, sama-sama pilih dan catu makanan.. So takde lah nampak pelik tengok pinggan orang lain berisi nasi, pinggan kami cuma ada lauk pauk je.

Diet plan yang kami ikut masa ni ialah Diet Atkin.. Limitkan karbohidrat (gula) dalam makanan, hanya lebih gurang 15-20 gram sahaja yang diambil dalam sehari.. So nak cover perut supaya kenyang, kami makan makanan yang berprotien tinggi. Makan lah banyak mana pun. Jangan biarkan badan berlapar. Tapi kena ingatlah. No carbo. No glucose.

Masa ni, boleh kata hampir setiap hari kami bawa bekal sendiri. Makanan kat kantin memang tak sesuai lah kot untuk yang berdiet, sebab kalau tak tinggi karbo, tinggi pula kandungan garamnya..


Tapiii, aku tak sekuat kawan ni yang boleh hilangkan lebih kurang 30 kg.. Penurunan aku tidak lah banyak mana sebab aku memang jenis tak strict. Juga malas bersenam. Nak kuruskan badan, jaga pemakanan saja tak cukup ok. Kena juga buat senaman.

Sekarang, ada jugak rasa nak cuba semula berdiet.. Tapi serious, sorang-sorang memang takde semangat..



No comments:

Post a Comment